Vilka däck kör Du på i vinter? Och vad har du för extraljus?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Måste bara visa den här länken:
http://www.dn.se/motor/2.2202/storre-nytta-med-dubbdack-1.1170844
Uppenbarligen löper man 42% mindre risk att dö om man har dubbdäck i vinter. Det är ändå ganska mycket...
Stämmer inte alltid, beror på var i Sverige man åker. Har Hakka 5 dubbade på vår V70n T5 och pga det blir bilen okörbar; spinner så fort man trycker på gasen och bromsar man hårt glider den på dubben (på asfalt), väldigt farligt i vissa situationer, t.ex. när man möter älg på vägen (vilket vi gjorde, och de förbannade dubbäcken är rent livsfarliga på asfalt).

Men bor man uppe i norr så... ;)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Bridgestone noranza 2, dubbade på Fård Sierraan 4x4 = Grepp!
Toyo dubbade med "traktor mönster" på Astran = acceptabelt...
Soft frost odubbade på Accorden, duger hyfsat i fjollträskregionen men nästa gång blir det dubbat.

2 bosh profi på Astran, inte nycket att hurra för men bättre än utan och ingen vill sno dem.
I övrigt bara original lysen tyvärr.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Senaste Hakka dubbdäcken och Hella comet xenon. Däcken är grymt bra och lysena underbara. Känns som om man kan fågelskåda mitt i natten i det skarpa xenon ljuset. 2 små hella lyser bättre än 3 bignick. Alla bländar av för tidigt är nackdelen.:eyebrows:
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Bil: Audi A6 avant 1.9 tdi
Nya Hakka 7or
Hella 3000 xenonkonverterade 55w
xenonkonverterade hel 55w å halvljus 35w
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Haha du har väl dessutom inget antisladd så du är ju helt körd :p
riktig 4wd+turbo är bättre än vilket antisladd som helst...

Hur är det med is-rallydäck är dom lagliga? Om man nu skulle få för sig att prova någon gång :)

Åker vidare på de odubbade i år tycker det funkar utmärkt. Blir nog 4x55w xenon istället för skit 35wattarna som far hela tiden...
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
vad jag har hört så är inte is-rally däcken lagliga för gatan, tror de också kallas OT-dubb? rätta mig om jag har fel.

Har ett set såna som jag hade på en gammal taxi 240 med 60k mil på ;) bättre fäste med dom på is än vanliga på grus vågar du så går det undan :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
vad jag har hört så är inte is-rally däcken lagliga för gatan, tror de också kallas OT-dubb? rätta mig om jag har fel.

Har ett set såna som jag hade på en gammal taxi 240 med 60k mil på ;) bättre fäste med dom på is än vanliga på grus vågar du så går det undan :)
Låter bra! Fick tag på dom till rätt pris så det ska bli kul att testa.. :)

riktig 4wd+turbo är bättre än vilket antisladd som helst...

Hur är det med is-rallydäck är dom lagliga? Om man nu skulle få för sig att prova någon gång :)

Åker vidare på de odubbade i år tycker det funkar utmärkt. Blir nog 4x55w xenon istället för skit 35wattarna som far hela tiden...
Dom är inte speciellt lagliga, nej. Ska tydligen vara svinhala på asfalt. Har inte tänkt prova det. :)
Jag har för övrigt kört med kinesxenon 35w i fyra år med samma grejer, fungerar utmärkt.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
jo det blir ju inte en uns till gummi i asfalten med OT dubbat :) bör ju resultera i halka ;)
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
Halv/hel ljus: 35w bi-xenon 6000k
Lyse: 2st NBB alpha 225 xenonkonverterat 75w 6000k
Däck: osäker hakka7 eller Gislaved nordfrost 5
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
17" Nokian dubbdäck sen har jag xenon i hel/halvljus

Har även 3st bosh navigators liggandes men tror inte jag orkar montera dom på bilen lyser rätt bra endå
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Har inte riktigt koll på vad jag har för däck, men här har ni en bild på dom.



Rätt bra bett i dom, faktiskt :heh:
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jo rally vinterdäck är snuskigt halkiga på asfalt, har kört med såna däck i många år på isbanan.
Själv på bilen är det Nordfrost 5:er och just nu sitter det 3st SIM blåa som x-tra ljus men dom ska bytas mot 3st xenon av okänt märke!!
 
4

426H

Kör vidare på mina nokian hakka suv utan dubb, 18" x 235, man vill ju inte ha för breda däck på vintern.
Extraljus? Nja, det får nog vänta några år.
 

Jallas

Välkänd medlem
7 nov 2007
284
0
16
Luleå
Hakka 7or och tre Hella 3003or som så småningom ska xenon konverteras


Nån som vet vars man billigast beställer xenon kitt?