Vilka årg Slp pipor passar pro rmk 13-15?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Jag blev mäkta impad över effekten som slp pipan och Jaws gav hos Kens Allmek filmen på y-tuben (länk).
Från standard 144hk till 154 hk med enbart slp pipa på en årsmodell 17 800cc.
Frågan är om slp pipa för en 16-18 maskin passar äldre maskiner 13-15? Eller finns de en lika effektiv pipa till 13-15?
Slp pipan va bäst för den gav 154 hk på 8050 varv medans Jaws på 8250v. Som han beskriver i filmen så funkar nog Jaws bättre när man portat och varvar mer , men Jaws pipan funkar såklart bra på standard motor också, den gav 153hk men nackdel mer varv.
Man behöver tydligen ingen powercomander till slp pipan för den lev med ett motstånd som man löder in på piptemp sensorn. De ger 4% mer soppa på högre varv och de duger gott enligt slp.
Är de någon som vet hur mycket ohm slp moståndet ger?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Kort svar, nej, inte änns i närheten.
Men slp pipan till proride funkar iallafall. Dock är ljuddämparen i tveksam kvalité.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Kort svar, nej, inte änns i närheten.
Men slp pipan till proride funkar iallafall. Dock är ljuddämparen i tveksam kvalité.
.Ok men pipan mellan en 13 och 15 är väl samma antar jag? Jag har hittat vilket ohm motstånd man ska sätta dit för att få 4% mer soppa över 7700v 8-10 ohm påstås på Usa forum..
Är slp piapan som är modellanpassad till 13-15 lika bra som till nyare maskiner?
Men Bikeman org pipmodd verkar ge 5-6hk också, är de någon som vet vad dem, gör med pipan? Eller något annat tips på pipmodd?
Finns något att hämta i luftburksmoddar?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Bikeman pipmod finns till rotax 800 etec också men ger absolut ingenting. Har dock ingen erfarenhet av det till polaris men förväntar mig detsamma.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Bikeman pipmod finns till rotax 800 etec också men ger absolut ingenting. Har dock ingen erfarenhet av det till polaris men förväntar mig detsamma.
Ja e-tec är svår att hitta effekt med pipor den toksänker tändningen redan vid 8050 varv. Org pipan är tydligen så bra att inga trimpipor ger något på dem, speciellt då den inte kan dras över 8000v. Däremot gav öppnad luftburk enormt med effekt på dem typ 4-5 hk med PC.
Jag har listat ut att en av alla pipmoddar till Polaris va att trycka in smalare stinger och pipan förlängs i midjan. Jag har däremot inte listat ut hur trång stinger eller hur mycket man förlänger pipan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Kan tänka mig att pipmodden funkar bättre på högre höjd.
Ok du tänker på trängre stinger för hög höjd är bra modd. Men trängre stinger satts i på låg höjd också. Vist hänger tändningen med en bra bit uppöver i varvtal på 13-15 motorerna ja även nyare? Många pipor låter motorn varva ut lite mer typ 8300-8400v så jag antar tändningen är rel vass även där. Vet du om den ger mer eller mindre än 13 grader runt 8400v och när dyker den markant? Min egen tanke på pipmodd är snarare korta pipan 5-10mm och sätta i trängre stinger men då måste tändningen hänga med upp till minst 8300v.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Finns de billigare nonslip hjul till pro rmk aluminiumaxelen? Jag hittar bara Avid hjulen men de kostar över 4000kr! Jag är ute efter att kunna köra mattan lite slakare. Är de 8 kugg org? De tycks inte finnas nya original drivhjul bara hel drivaxel från polaris? Finns de inte eftermarknads hjul som inte är nonslip? Om någon beg org eller nonslip lösa hjul så pma gärna för ett drivhjul såg malätet ut på min drivaxel (ett yttre)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Finns de billigare nonslip hjul till pro rmk aluminiumaxelen? Jag hittar bara Avid hjulen men de kostar över 4000kr! Jag är ute efter att kunna köra mattan lite slakare. Är de 8 kugg org? De tycks inte finnas nya original drivhjul bara hel drivaxel från polaris? Finns de inte eftermarknads hjul som inte är nonslip? Om någon beg org eller nonslip lösa hjul så pma gärna för ett drivhjul såg malätet ut på min drivaxel (ett yttre)
Finns inga andra noslip drivhjul än avid till skit-axeln. Det är 8kugg orginal på proride, 7kugg på axys. Axlarna passar mellan 2011 och 2021. Troligen passar axeln från 2008-2010 också men inte helt säker.
Annars byt till stålaxeln brukar kosta ca1000-1500kr med orginalhjul beg. Till stålaxeln finns det billigare noslip drivhjul att köpa går på ca 1200kr/st.
men ska du köra noslip glöm inte att fixa en antistabb axel. Men köp inte whalbros variant för den är gjort i för mjukt och klent aluminium. Jag har gjort så att jag återvinner axeln som balata remmarna sitter i och köper 2st 70mm hjul, svarva så lagren passar och 2st hylsor.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Passar stålaxeln som normalt körs med kedja på quickdrive maskinerna? Jag har läst om det och tycks minnas någon modd man behövde göra?
Varför krävs antistabb med nonslip? Finns de bara i 7 kugg så mattan går för nära skenornas spetsar? 7 kugg vill jag inte ha för då gör den bara 100 knyck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Passar stålaxeln som normalt körs med kedja på quickdrive maskinerna? Jag har läst om det och tycks minnas någon modd man behövde göra?
Varför krävs antistabb med nonslip? Finns de bara i 7 kugg så mattan går för nära skenornas spetsar? 7 kugg vill jag inte ha för då gör den bara 100 knyck.
stålaxeln passar till beltdrive, men en aluminiumaxel passar inte till kedjehuset då den saknar ytan för packboxen.
Skruvarna som håller det nedre drevet kan ha olika längd.
Antistabb är väll inte ett krav, men spetsar man mattan så får man skylla sig själv. På en original maskin så går drivhjul och spetsarna på skenorna omlott så man kan inte spetsa mattan. När man monterar noslip så sitter drivhjulen i fönstren på mattan och i samma linje som skenorna så man måste kapa skenorna framför axeln för balataremmen.
Jag har själv bytt från 7 kugg till 8 på axys för att det funkar bättre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
stålaxeln passar till beltdrive, men en aluminiumaxel passar inte till kedjehuset då den saknar ytan för packboxen.
Skruvarna som håller det nedre drevet kan ha olika längd.
Antistabb är väll inte ett krav, men spetsar man mattan så får man skylla sig själv. På en original maskin så går drivhjul och spetsarna på skenorna omlott så man kan inte spetsa mattan. När man monterar noslip så sitter drivhjulen i fönstren på mattan och i samma linje som skenorna så man måste kapa skenorna framför axeln för balataremmen.
Jag har själv bytt från 7 kugg till 8 på axys för att det funkar bättre.
Kanonbra info. Du har händelsevist inte en stålaxel utan eller med no slip att sälja.Bara axeln eller mosade org hjul duger fint.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Otroligt nog fick jag tag på en ståldrivaxel med 8kuggs no slip hjul :) De va white Powder skroten som hade en med lite halvtrötta slitna noslippare. Men om jag vänder dem blir de ok. Men va mycket man måste kapa boggiskenorna, typ närmare 6cm!!! De ser lite halvfarligt ut att skenorna ska haka i ett fönster i mattan. Jag vill nog sätta dit två st små hjul ivf.
Asker du använde stålaxeln som håller ihop skenorna samt remmen sitter fast i. Den axeln måste jag flytta bakåt, de finns ett hål till i skenorna. Duger det att flytta den dit och kapa skenorna eller måste man borra nytt hål ännu längre bak? Duger det med två antistabhjul och vilka hjul har du satt dit på axeln? Med blotta ögat utan mätning ser de ut som man kan montra dit samma hjul som sitter längre?
Jag måste göra bra reklam för White Powder skroten som har annonser på blocket. Han svara dag som sen kväll helg som vardag, tom på Julafton!! Snabba svar och han tar fram delarna i ett grisblink. Priserna är ok med tanke på servicen, de finns billigare skrotar men de har inte samma service och han har mängder av delar 👍
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Otroligt nog fick jag tag på en ståldrivaxel med 8kuggs no slip hjul :) De va white Powder skroten som hade en med lite halvtrötta slitna noslippare. Men om jag vänder dem blir de ok. Men va mycket man måste kapa boggiskenorna, typ närmare 6cm!!! De ser lite halvfarligt ut att skenorna ska haka i ett fönster i mattan. Jag vill nog sätta dit två st små hjul ivf.
Asker du använde stålaxeln som håller ihop skenorna samt remmen sitter fast i. Den axeln måste jag flytta bakåt, de finns ett hål till i skenorna. Duger det att flytta den dit och kapa skenorna eller måste man borra nytt hål ännu längre bak? Duger det med två antistabhjul och vilka hjul har du satt dit på axeln? Med blotta ögat utan mätning ser de ut som man kan montra dit samma hjul som sitter längre?
Jag måste göra bra reklam för White Powder skroten som har annonser på blocket. Han svara dag som sen kväll helg som vardag, tom på Julafton!! Snabba svar och han tar fram delarna i ett grisblink. Priserna är ok med tanke på servicen, de finns billigare skrotar men de har inte samma service och han har mängder av delar 👍
Då är det nog kanske min gamla axel :) möjligt att han hade flera också..
Du behöver inte flytta bak den axeln.

Så har jag gjort:


 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Ok du tog bort noskydden för skenona och kapade bara lite. Jag tänkte ha kvar noskydden och då måste man flytta bak axeln och kapa flera cm till av skenan. Men om jag mont hjul så är din vers enklare. Vilka hjul har du satt dit ? Ytter dim och vart får jag tag i dem? Eller är de vanliga polarishjul från någon speciell maskin och årsmodell?