Vilka åkte på boter @ skoternsjulafton i åkersjön

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Vart stoppad 2 gånger och fick blåsa och visa förarbeviset! Jag fick bara en tillsägelse om reg plåten! Den sitter på tunneln på min! Så ska beställa en ny och sätta på huven!
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
reggplåten ska sitta väl synligt (fram)på huven, ej bakom rutan eller skymd på annat sätt

Man kan ansöka att få han den bakom rutan, man får inte flytta plåten utan att berätta. Så man kan få ha plåten bakom rutan om man ansöker om det hos vv/tss.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Man kan ansöka att få han den bakom rutan, man får inte flytta plåten utan att berätta. Så man kan få ha plåten bakom rutan om man ansöker om det hos vv/tss.
Hur fan gör jag som inte har någon plåt det? Satt ingen när den kom från butiken och har inte orkat betälla en heller.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Hoppas på en jävligt trevlig polis som är förstående:)madgrin:) eller betalar bötern:nono:
Hur fan gör jag som inte har någon plåt det? Satt ingen när den kom från butiken och har inte orkat betälla en heller.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
888
113
Stora Blåsjön
Hur fan gör jag som inte har någon plåt det? Satt ingen när den kom från butiken och har inte orkat betälla en heller.
Har du inte fått med den från butiken så är den nog avställd och det är mycket illa!
Annars får du skylten när du ställer på skotern om detta inte är gjort tidigare.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
kan ju va så att butiken bara inte satt fast en? kanske en beggad skoter?
Ny skoter som är påställd och försäkrad...
Får väl se till att beställa en skylt :hmmmm2:
Enligt försäljaren så skulle det komma en skylt, men den har då inte kommit ännu.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Men aspiranter är efterblivna!
Och ja haha han som inte hade hunnit försäkrat den fick ju slaska upp 2 lax troja det var...
Och jo klart vi viste det... Men dom som hade köpt nytt inför denna säsong utgår ju så klart ifrån att ÅFS ska veta vart man ska placera skylten ellerhur ?:D Var du i åkersjön föresten
När man trampat i klaverat skall man stå stilla.....annars låter det hemskt illa....

:bootyshake:
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Lagtext om registreringsskyltar.Källa:https://lagen.nu/2001:650

Registreringsskyltar - allmänna bestämmelser

5 § När ett fordon har registrerats skall Transportstyrelsen tillhandahålla två registreringsskyltar för varje bil och en registreringsskylt för varje motorcykel, moped klass I, traktor, motorredskap, terrängmotorfordon eller släpfordon. Förordning (2008:1283).

6 § Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.
Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt.

7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.

(Upphör att gälla 2010-01-01 00:00:00)
8 § Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen.
Transportstyrelsen föreskriver om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2008:1283).





(Träder i kraft 2010-01-01 00:00:00)
8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2009:936).
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.
Det där med olägenhet är svårt att bedömma, Har försökt placera skylten vettigt på frugans Phazer men fäster inge bra på lasten. Och är det minsta ojämt så spricker den och flagnar upp. Så nu blir det tunneln vilket är helt OK enligt vissa poliser :hmmmm:
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Ställer en fråga här istället för att skapa en ny tråd.
Vars ska jag sätta skylten?
På rutan går inte då den är för liten, enda möjliga stället jag kan tänka mig är på en sidokåpa.
Någon annan XP-förare som kan tipsa mig lite? :eek: