vilka är storleken större??

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Håller på å justerar in min open maskin å skulle haft större spridarrör så att säga. Sitter p6 nu men vilka är nästa storlek eller ska man prova gå på Q0 ?? :)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
p7 är nästa men man brukar ta två steg så p8 om du ska känna nån skillnad,hur vet du att spridarröret är för litet.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Försöker på uteslutningsmetoden. Har problem med att skotern brölar ihop då man kört en stund fullgas inte surar ihop utan den märks att soppan försvinner. Är alltså en lynx rs 600 2011 som är portad, 14.1 toppar, dubbel rör å tändbox. Open luftburk också. Har bytt allt i princip så är de enda jag kan tänka ska vara de. Dels får jag för hög avgas temp ändå upp till 620 grader å ska ligga på 560-570. Har provat med lite större stingers men då fick den ingen ork istället så tänkte prova p8 då. För kör med 460/470 bestyckning och enligt raceschool mappen till lynx så ska man byta rör då man kör open :) men har ni tips på annat så dela med er!!
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Försöker på uteslutningsmetoden. Har problem med att skotern brölar ihop då man kört en stund fullgas inte surar ihop utan den märks att soppan försvinner. Är alltså en lynx rs 600 2011 som är portad, 14.1 toppar, dubbel rör å tändbox. Open luftburk också. Har bytt allt i princip så är de enda jag kan tänka ska vara de. Dels får jag för hög avgas temp ändå upp till 620 grader å ska ligga på 560-570. Har provat med lite större stingers men då fick den ingen ork istället så tänkte prova p8 då. För kör med 460/470 bestyckning och enligt raceschool mappen till lynx så ska man byta rör då man kör open :) men har ni tips på annat så dela med er!!

Och stingers är nu enligt de mått de ska ha.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kosta på en bredbandslambda mätare så ser man löjligt lätt hur de ska bestyckas. Tempmätare i pipa är livsfarlig att gå efter. När motorn går för snålt så den spikar visar tempmätare lägre grader, obs endast vid spikning.

620 gr på full gas lät inte speciellt varmt och visar sonden lite fel kan de lika gärna vara för fett. Man kan ju köra 620-730gr (730 het gränsfall) utan problem på de flesta motorer. Men då gäller det att man kollat stift färg så inte ex 650-700gr går för snålt. Tempmätare är i högsta grad opålitlig !!

Kör man bara lamdasonden i pipan under bestyckningstiden och tar bort den när man är klar håller de i evighet.

Obs Lamdamätare kräver likström, jag kör med litet batteri men lite likriktare funkar också såklart.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Kosta på en bredbandslambda mätare så ser man löjligt lätt hur de ska bestyckas. Tempmätare i pipa är livsfarlig att gå efter. När motorn går för snålt så den spikar visar tempmätare lägre grader, obs endast vid spikning.

620 gr på full gas lät inte speciellt varmt och visar sonden lite fel kan de lika gärna vara för fett. Man kan ju köra 620-730gr (730 het gränsfall) utan problem på de flesta motorer. Men då gäller det att man kollat stift färg så inte ex 650-700gr går för snålt. Tempmätare är i högsta grad opålitlig !!

Kör man bara lamdasonden i pipan under bestyckningstiden och tar bort den när man är klar håller de i evighet.

Obs Lamdamätare kräver likström, jag kör med litet batteri men lite likriktare funkar också såklart.
kanske man skulle kostat på, stiften dom är just mellan vita och gyllenbruna så lite snålt går den allt.

Problemet är att de är riktigt märkbart hur den tappar allt, är som å köra in i en vägg. Så tänkte bara prova med större spridarrör för å utesluta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
kanske man skulle kostat på, stiften dom är just mellan vita och gyllenbruna så lite snålt går den allt.

Problemet är att de är riktigt märkbart hur den tappar allt, är som å köra in i en vägg. Så tänkte bara prova med större spridarrör för å utesluta.
OK om den är så ljus i stiften med 620gr är nog placeringen av sonden lite för nära/långt ifrån kolv alt sotig. Men det spelar ju ingen roll då du har koll på färgen, då ska du ha 620gr som gräns.

Men när du säger går in i vägg så låter det som för trånga stingers rör,, alt snål best om du har tur. Om en motor drariväg bra ca 100-150m men sedan mojnar märkbart brukar stingern vara för trång. Den bör spika då men ej säkert, det kan bli tyst spikning som är livsfarlig. När du provade större stingers hur blev sluteffekten och hur höll den i sig? Och bytte du till mindre munstycken med de större rören?

Vilka mått ligger de stingers du kör nu vs de du provade. Ev satt du dit för stora eller så bestyckade du inte in de större rören fullt ut?

Om du tar lös pipan och kollar på kolven i utblåset, om den har smältmärken/spikmärken alt gråaktig likn blästrad yta är den för trång i stinger/dämpare.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Jag ska försöka förklara bättre hur problemet tyr sig och observera att det spelar ingen roll om jag har orginal tändbox eller open tändboxen.
Men det går över efter man kört lugn gas en stund men så fort man börjar bju igen kommer de tillbaka .

Jo jag kan köra ett par varv eller en startraka beroende på längd så blir det som en vägg. Det blir helt och hållet stop finns inge mer pulver å ge, så förra säsongen trodde vi de var fel typ av luftburk och den inte fick nog med kalluft så nu har vi byggt en burk så den drar luft vid varvräknar/hastighetsmätar konsolen. Men problemet kvarstod. Pratade med några som kört openmaskiner och byggt sånna som tipsade om att täta huven och linda piporna då RS ställer om tändningen och bränsle via powerjet om pipan blir nerkyld så vi tätade huven, lindade piporna men problemet var fortfarande kvar. Då fick vi höra vi körde med för stora stingers å då var rören stingerslösa så vi svetsa in en bricka å borra till måttet 27,8mm blev bättre ork från botten men problemet är lik förbannat kvar.

Vi rev motorn och såg kolvarna var dåliga/spikade så vi bytte kolvar å gjort i ordning botten. Sitter wössner dubbelringskolvar i den nu men fortfarande samma problem.

Provade då knepet värme tändspolen då skotern är kall och de gav lite effekt så vi bytte den utan resultat.

Har provat bestyckning fråb 260/270 upp till 490/500 utan resultat. Så har som börjat tappa idéer därför jag ville prova p8 rör.

De enda vi inte bytt på maskin är motortempgivaren och vforce 3 bladen så ska prova de också. Annars är allt bytt.

Har försökt förklara så gått de går nu skriftligt ;P

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
OK, 27-28 mm stingers ska funka utan några sådana problem som du har . Men piptemp mätare sitter på tok för långt in i pipan för att ge rätt värme. Den ska sitta alt från 10-35cm från kolven räknat. Vart den ska sitta ser du inne i kröken där värmeövergången från svart sot till vitare sot är. Sätt den 2cm in på det ljusare sotet.

620gr mätt där lär vara snålt typ 700 äkta värme (inte underligt den spikade!!) då det är kallare där än på "rätt" ställe i pipan så bränslebekymmer har du.

Felet att den inte reagerar på best är som du tror att trottelnålen för tjock långt ner eller så är nålmunstycket för smalt. Testet man gör då är att borra upp hf munstycket överdrivet stort, typ 3-4mm. Då ska motorn sura på full gas. Går den fullt ut ändå eller rentav snålt måste nål eller nålmunstycke bytas till större. Om 800an har andra nål o munstycke är det nog smartast att skaffa dem för det "kan " passa en vässad 600a bra. Att bara byta till rätt nål eller nålmunstycke är svårt och dyrbart. Bäst vore om du kunde forska fram vilken nål o nålmunstycke som passar ditt trim.

Alt 2 är att flotör nålmunstycket är för litet. Men då ska maskinen kunna nå fullvarv och gå riktigt i minst 50m -100m innan den dör = flotörhus sinar. Så det bör du känna av lätt.
Det går borra upp nålmunstycket till 2mm och forfarande få det tätt,,men inte helt lätt,, man måste grada hålet försiktigt och noga, borra i en svarv är fördel.

Samma sak gäller om soppapumpen ger för lite ,då går den bara bra sålänge flotörhuset är fullt.

Har du powerjet munstycke skruvbart? Om så är fallet kan det duga ,,men om du hittar rätt nålmunstycke ska den även funka utan powerjet vilket är säkrast. Jag kör powerjet men då bestyckar jag ner den på HF ca 20% o lägger på powerjet för att täcka upp de 20-30%. Det ger fördelar såsom dubbla sprutbilder helt enkelt och lättare att justera bränslet från dag till dag.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Alternativ 2 är egentligen den typ av problem som stämmer bäst.

Powerjet munstycket har vi tagit bort och ersatt med en skruv. Powerjet munstycket på mina gasare är samma typ som HF munstycket fast bara mycke mindre.

För att göra klart jag förstått rätt, nålmunstycket är de jag pratar om då jag säger spridarrör?? Alltså de "rör" man skruvar fast HF munstycket i??


Men ska absolut prova borra upp HF munstycket och prova. Den idén hade jag inte tänkt på!
Så tack för bra svar!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Powerjetmunstycken är stenbra att ha. Det är normalt lågfartsmunstycken från mikuni vm gasare som man sätter i. De påverkar mest från halv gas o uppöver till fullt ber på hur långt in PJ munstyckena sticker in i gasarna.

Nålmunstycket för trottelnål är det du kallar spridarrör yes. Billigast fel är ju alt 2 om pumpen ger för lite eller flotörnålens munstycke är för litet.

Men prova först alt 1 med tokborrade högfartare för de är de första man gör efter trimmning.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Lyfter denna tråd igen. Haft kontakt med bra i gasen och fått mina p6 brotschade till p8 och nålventilerna från 1.5 till 2.0 men..... fortfarande samma problem. Spelar ingen roll bestyckning så nu ska jag lämna in ecm och kolla så de verkligen är en proopen box. Allt på skotern är bytt och provat med allt i bestyckningsväg utan framgång. Så har börjat misstänka tändningsfel.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Vad använder du för bränsle?
Är det BRPs 14-1 förbränningsrum? Dom är inte vad det står på dom.
Dom behöver riktig soppa, inte 98.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
omsvarvade så de ska gå köra med 98 och booster. Dock spelar inte bränsle kvaliten roll. Provat med aspen racing och vp. Ingen skillnad. Spelar ingen roll heller om jag kör på 280/290 eller ända upp till 480/490. Provat med powerjet ocu utan powerjet. Spelar ingen roll hur den bestyckas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har du kollat primärfjädern så den inte är av som en annan här på forumet råkade ut för och trodde var bränslerelaterat.

Statorn kan du ju mäta upp bara för säkerhets skull "kan tänkas att den ger sämre gnista på högre varv så gnistan släcks när du sopar på gasen.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Nån som mätt upp statorn? Tänkte om nån vet om man måste plocka ur den eller om man kan mäta på stift. Har kontrollerat och den klipper vid exakt 6850rpm oavsett bestyckning.