Vildkisse variatorproblem...

karl55on

Medlem
31 mar 2010
20
0
1
Boliden
Tjena.

Tänkte först bara säga att jag har sökt på forumet utan att hitta nån tråd som verkligen tar upp det jag söker, därav gör jag egen.

Till problemet.
Har en Wildcat 700 Touring -93 som är lite stökig. Det är som att när det går tungt så vägrar den, remmen slirar bara och det luktar apa. Detta kan hända även när den är kall, men oftast då den fått gå varm.
Känns lite konstigt dock för att jag har kört massor även i ganska djup snö nu nyligen (även efter att jag upptäckt problemet (dock i vintras)) och den har funkat prima även med skapligt tung skjuts på. Men den vill t.ex. inte ens ta sig över en liten kant in till garaget, där börjar den slira.
Är variatorn slut? Felaktigt inställd? Nån speciell del som går att byta?

Kan nämnas att remmen är så gott som helt ny med bara 5-10 mil på nacken.

Jag har helt ny på skotrar egentligen så om detta är nått väldigt uppenbart så ber jag om ursäkt. Men kan som sagt nästan ingenting om skotrar (än).

Tack på förhand!
// Karl55on
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jag skulle kolla upp variatorerna och kolla om det är nåt som inte står rätt till.. men iofs behöver de inte vara variatorerna de är fel på ? Kanske motorfel..?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om remmen bara slirar så måste felet vara i variatorerna , gå igenom dom å kolla så det sitter rätt grejer som helix ,vikter å fjädrar , wildcat motorn är känd för att äta viktarmsbussningar så börja med att kolla dom ...
 

karl55on

Medlem
31 mar 2010
20
0
1
Boliden
Tackar för snabba svar!

Men som sagt är jag skapligt ny på detta, så om nån kunde ge mig en lite mer detaljerad beskrivning över VAD saker och ting är. Jag vet ju t.ex. inte HUR helix, vikter, fjädrar och viktarmsbussningar SKA vara. Är det både primär- och sekundärvariatorn jag ska ta mig en titt på eller ligger felet oftast i nån speciell?

Tackar på förhand.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Detta kan man göra som amatör och inte kostar så mycket.

Primären:
Skruva loss bultarna på yttre skivan så den går att dela.
Om den yttre skivan glappar märkbart mot axel är det inte lönt att renovera. Detsamma om rullarna nötts sönder av vikterna. Och då är antagligen vikterna snednytta också. Kassera. Detta gäller även om du ser sprickor i skivorna.

Annars, tag loss vikterna. Om vikterna inte är alltför nötta på den konvexa-sidan kan du renovera dem och då byter man ut bakelit-bussningen, shimsen och bulten. Finns kit för ca 200 kr. Kolla att fjädern inte gått av.

Sekundären:
Skruva loss den och isär den.
Bronslagringarna mot axeln 2 st byts ut (150 kr st)
Plastglidklackarna 3 st byts ut (20 kr styck).
Kolla att fjädern är hel.
Kolla att helixen (ser ut som en krona(, inte är skadad på ramperna. Detta kan hända om glidklackarna nötts bort.
Isåfall byt helix till en med liknande gradtal. (Torx fattning)
Sekundären kasseras om du ser sprickor i skivorna, vanligare på primären.

Skaffa en ny originalrem.

Vildkatten har en tendens att skallra sönder primären och det kan nog vara värt att köpa nya 6-bultaren 5000 kr hos stenmarksmaskin.
Eller en 9-bultare om du får tag i ngn fräsch. Bägge är kraftigare än original gamla 6-bultaren.

Lycka till.

PS
Till primären behöver du en speciell avdragare om du måste kassera den.
 

karl55on

Medlem
31 mar 2010
20
0
1
Boliden
Tack för ett väldigt bra och lättförståeligt svar! Ska ta mig en titt på variatorerna och se hur det ser ut.
Återkommer med resultat senare. Tack igen!

// Karl55on