Vikter på variatorn

Widowmaker

Medlem
23 dec 2008
6
0
1
Skruvat lös mina variatorvikter på min F7 -05, för att fjädern har är trasig.
Det står 673/80 på dom undrar vad det betyder.
Spelar det någon roll när man köper ny fjäder ?

Tack för hjälpen.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Det vikterna gör är att komprimera ihop fjädern via centrifugal kraften som blir när variatorn snurrar, för hård fjäder och för lätta vikter då kommer den inte att slå in eller väldigt sent! Vad vikterna väger står angivet i gram. Ex typ 80 = 80g om vikterna är i gott skick och inte nött där bussningen sitter då kan man använda dom igen. Man bör dock byta bussningar och axlar och schims när man tar upp dom i förebyggande syfte. Testa vicka vikterna så känner du om dom glappar. Då bör du kolla upp dom och byta bussningar eller tillåmed vikter om dom är nött. Kolla sprängskiss om du inte vet vad jag menar! Mvh david
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ingen arctic efter 03 har några bussningar i vikterna inte heller några shims , tack å lov !

std vikterna ska väga 75 g å vara märkt med det , kanske sitter det ett variatorkitt i den ? jag sk kolla hur std vikterna är märkta när jag kommer hem , fjädern ska vara gul/vit , de är ju vikigt att du får tag i en lika dan fjäder som satt om det nu är ett kitt ....
 

Widowmaker

Medlem
23 dec 2008
6
0
1
Killen som hade den innan hade V-kit på den, men kan inte få tag på han.
Fjädern var svart med 2 gröna sträck på den. Har letat men ingen lycka på att hitta en likadan. Blir det pankaka av allt om har fel fjäder på ? har beställt den styvaste dom hade på lindgrens till en arctic, efter som den var svart.
Så tänkte jag skulle testa med den.