Vikter comet duster 94c

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Hur ska man calibrera dessa variatorer?
Har monterat en sprillans ny på en rotax 377 och det går knappt å köra skotern. Pga vibrationer.
Finns plats för 9 vikter och fick med 9 st av olika vikt, är det tänkt att man ska
Placera dessa olika och köra med alla 9. Eller ska bara 3 vikter användas.
Fick ju med papper om kalibrering men allt är på engelska tyvärr.

Någon som vet bättre?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
3, 6 eller 9 vikter kan användas beroende på motorstyrka och vilken fjäder du använder

Av yttersta vikt är att du placerar vikter av samma tyngd jämt fördelat i spåren

Du måste också se till att vikterna läggs rätt i spåren, finns bara 1 läge

En grov gissning för din motor ca 200g total vikt och fjäder gul, vit eller orange
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Det löste sig ang. placeringen av vikt blocken, kör nu med 6st.
3st som är märkta med en 4a och dem andra 3 är märkta med en 5a, detta säger inte mig så mycket ang. själva vikten på blocken. Men tycker det funkar bättre nu än tidigare. Obalansen försvann..
Sen om dem ligger rätt i spåren är jag inte helt hundra på, utgick ifrån bilden från manualen jag fick
med. Satt dem med den lilla klacken uppåt. ??
Och fjädern jag kör med är gul.
runte du har ingen bild på hur dem ska placeras??
Tack för svaret!!
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Siffrorna på vikterna säger inget, det som gäller är vågen

Det finns 2st olika typer av yttre kåpa, slät och ribbad, det går inte att blanda vikter mellan dessa

Dustern är ju mkt enkel i sitt utförande men kräver att man inte våldför sig på den, tex genom att försöka bända bort yttre skivan för att komma åt vikterna, då finns stor risk att skivan blir skev och obrukbar
Rätt sätt att få loss yttre skivan med variatorn borttagen från motoraxeln är att gänga in en 9/16" UNF skruv och hålla variatorn mellan skivorna och dunka på skruvskallen med en hammare

Som jag tyder din beskrivning på vikterna så har du ribbad kåpa, anses bättre

Åter igen, mkt viktigt att du fördelar vikter med olika vikt jämt fördelat, annars får du vibrationer och nedsatt funktion

Till vänster för ribbad kåpa, till höger för slät kåpa
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Nästa gång jag tar isär variatorn så blir det å väga vikterna. Och jag fick med UNF-bulten för å ta av yttre skivan. Den har jag använt som man ska. Funkar ju klockrent, å ingen risk med skeva skivor..
Jag har modellen med slät kåpa. vikt blocken har jag placerat
Precis som på din bild. Olika vikterna är jämnt fördelat.
Tack så jätte mycket för hjälpen och bilden!