Vikta på primären freeride

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kopierat från Revman:

Sv: Variator set up: Summit 800 e-tec-11 & även äldre xp summit.
alla summitar sålda i sverige har låghöjdskalibrering från fabrik.
primary spring 414817800 Blue/Purple
Ramps 413
Weight pin Long solid 35.75 mm/18.8g
Secondary spring Purple 417127062
Helix 43° - 47° 417127133

Last edited:

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Om jag inte minns fel sitter det 18,8 gram, eller var det 18,5..... Kola sprängskisserna på nätet.
Men helt säkert är det ju 16-23g du ska ha.

aah, jag var lite sen med svar :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kollade sprängskisserna också, där står det inte vilken vikt det är, plus att det även ser ut att vara justerbara från fabrik, vilket det inte är...

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
duger dom vikterna jag länkade först då, om man läser på det andra kittet dom har så verkar ju de vara nå ybergrejer :) och så typ sågar dom ju de billiga i texten
http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=10_36_33&products_id=69

men är ju skaplig prisskillnad å hmmm...
tråkigt med Revman alltså, han har väl inte informerat om något som inte är officiellt, då borde han ju få skriva kan man tycka...
Grejen med dom första billigare är att du inte kan gå under klicker 3 med dom då tar viktpinnarna i fjäderkoppen då dom är längre än originalpinnarna.
Köp dom dyrare så har du! Och dom kan ställas med 0,5 grams noggranhet. :)
Jag köpte dom dyrare och är riktigt nöjd med dom.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Grejen med dom första billigare är att du inte kan gå under klicker 3 med dom då tar viktpinnarna i fjäderkoppen då dom är längre än originalpinnarna.
Köp dom dyrare så har du! Och dom kan ställas med 0,5 grams noggranhet. :)
Jag köpte dom dyrare och är riktigt nöjd med dom.
allright de går alltså inte att köra klickern med dom billigare

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Förresten nån som provat att köra på övre boggieinfästningen bak, något seg att dra upp på rullen på nedre tycker jag, gör de nån skillnad om man flyttar boggien där???
Har flyttat upp bakre inf. nu i höst samt att jag släppt ut balatan ett hål.
Får se hur det blir till vintern.
Borde resa sig lite lättare, kankse även blir lättare att hålla på skrå...

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
ja balatan har jag släppt så mycket det går utan att dämparen når ändläge + spänt på fjädern, får väl helt enkelt prova flytta till övre hålet om ingen har erfarenhet av det...
Förresten kör du förspänningsfjädern som rekommenderat i boken eller har du mjukare? Borde ju bli både mer res och lättare skråkörning om boggien inte håller emot lika mycket bak?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Menar du vanliga fjädarna bak?
Har dom ställt på det lösaste...
Blir kul att se om det gör nån skillnad med dessa justeringar...
Ja alltså fjädern du egentligen skall ställa enligt förarens vikt som har 5 lägen, enligt boken skall boggien sjunka ihop mellan 5,5-7,5cm när du sätter dig på om jag minns rätt, men tror dock inte att detta gäller nödvändigtvis lössnömaskiner då fjädringen inte används på samma sätt som på led, möjligtvis när man hoppar att den inställningen är mer noggran. Vi har ju lite skillnad, kört på 3:an

Förresten vart ställer man in texten där du skrivit:

Summit Freeride
A4 Tdi Q -03
BMW E36 2.8 Turbo 490 WHP ?????

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har som sagt på det lösaste, väger ca 75kg.
Vet ärligt talat inte hur mycket den sjunker ner..´

Ganska högt upp på sidan står det inställningar, in där och välj sedan redigera signatur till vänster...

Lär ändra min med då jag sålt Beemern...

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Blir högre moment åt bägge håll: Svårare för motorn att öka i varv, men lika svårt att tappa varv.
I Praktiken tror jag inte att det märks ngn skillna om du har den eller inte.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Låt starkransen vara är mitt tips, kanske blir lite segare upp i varv MEN gyroeffekten från den extravikten kanske behövs för att hjälpa till att balansera vevaxeln vid höga varv? Ta inte bort den utan att vara säker på att det är ok.