Vikt RS Rage...

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Kan meddela efter vägning att RS Rage väger 265 kg med 5 liter soppa i... Polaren har vägt sin då tillverkaren vägrar ange vikt...

Någon som vet vad Vectorn väger?


//Jesper
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
"Lynx Enduro"......Det är ju längre boggi och matta på Rage:n så det gör väl några kilon. Dock skulle jag bli oerhört förvånad om -05:ans RX-1:a är så pass lätt som 240kg.....-04:an väger ju runt 270kg. Men du kanske har vägt en -05:a.......eller är det mest bara spekulationer du kommer med!??

"JesperL"......Tack för den konkreta och faktabaserade infon om vikten på Rage:n.

/Matti
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
SXViper__ skrev:
vectorn väger 2kg mindre än vipern alltså ca. 233kg
När bägge är fulltankade ... JA då är vectorn 2kg lättare .. och det är mot en Viper ER då måste man väl tillägga men exakt vad dom väger i vikt har man alldrig fått höra .
 
20 okt 2004
14
0
1
Vännäs
matti skrev:
"Lynx Enduro"......Det är ju längre boggi och matta på Rage:n så det gör väl några kilon. Dock skulle jag bli oerhört förvånad om -05:ans RX-1:a är så pass lätt som 240kg.....-04:an väger ju runt 270kg. Men du kanske har vägt en -05:a.......eller är det mest bara spekulationer du kommer med!??

"JesperL"......Tack för den konkreta och faktabaserade infon om vikten på Rage:n.

/Matti

Jag kan hålla med om att mattan och boggin gör några kilon men i dom skoter tidningar jag har läst ståre att "gamla" rx-1 väger 255kg torrvikt....... Och i senaste Snowridern står det att nya rx-1 väger ca 15 kg mindre........ Fast du kanske menar med fulltank?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Torrvikt är ju just.....

...torrvikt. 255kg plus kylvätska plus olja.......sen är du uppe på 270kg UTAN en droppe soppa i tanken. Jag har inte vägt dom men vet de facto att jag själv lyfter en RS Rage från golvet mkt lättare både i fram och bak jämfört med en RX-1 ER -04 som jag jämförde med.

:)
mvh / Matti
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Vi var några polare som vägde skotrarna 97 ..
Hmm om jag inte minns fel så vägde 700sx -97 292kg fulltankad.
Men det satt back, drag och bukskydd på den.

Ska nog väga min Mtn så fort jag får den ..
 
Last edited:

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Om man läser i instruktionsboken som följer med RS Rage:n så står det där att maskinen väger 300 kg fullt körklar. Då har den full tank.

Vectorn ska väga 292 kg.

Att man sedan i skotervärlden lämnar uppgifter om torrvikt är för mig en gåta.
Torr vikt är som någon här skrev
En helt tom och torr maskin. Det finns inte en ml kylvätska ej heller en droppe olja eller ett uns fett, inte ens klister på dekalerna och skumgummi, men vägas ska skotern i det tillståndet. Sjukt.

Den kommer inte ens i det tillståndet att rulla av tillverkningsbandet.
Så varför man gör sig besväret att tömma maskinen så fullständigt, för att väga den. Är för mig en gåta.
Ingen kan någonsin väga en skoter med den viktangivelsen.
Eller så är det konstruktörerna som ger oss den vikten. Genom att lägga ihop alla data på samtliga delar som ska monteras. Därigenom får man en
TORRVIKT på papper. Men inte ihopskruvad.
 

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
Enligt mig så är det vikten med alla vätskor förutom bränsle samt ev. tvåtaktsolja som är intressant. Bränslemängden varierar så kraftigt under körning, och en tillverkare som har valt att montera en stor tank ska inte straffas för det. Man behöver ju heller inte alltid ha den full om man inte vill. Kylvätska samt transmissionsolja däremot är svårare för ägaren att påverka.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Ekholm skrev:
Enligt mig så är det vikten med alla vätskor förutom bränsle samt ev. tvåtaktsolja som är intressant. Bränslemängden varierar så kraftigt under körning, och en tillverkare som har valt att montera en stor tank ska inte straffas för det. Man behöver ju heller inte alltid ha den full om man inte vill. Kylvätska samt transmissionsolja däremot är svårare för ägaren att påverka.
Jo det är ju sant men att räkna ut vad soppan väger för att dra bort det är ju enkelt.

Så det är ju enklare att tanka full tank än att totalt tömma den ;-) om man nu vill väga maskinen.

Sen är det väl precis så man oftast kör med skotern i a f jag, inte gör jag nå halvtankningar utan fyller man på så gör man det fullt ut .

Men det är klart om jag bara skulle köra runt på nån crossbana så kan man väl tänka i andra banor.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Ekholm skrev:
Ja, men hur länge är tanken full när du är ute och kör..?;) Bränslemängden minskar ju kontinuerligt.
Jo det är sant, men i så fall för att göra ett snitt så borde väl halv tank vara vettigast om man tänker på den körbara vikten.
Så då väger man maskinen med full tank och sen räknar man bort halva tanken.
Soppa väger väl ca 0.8kg/liter ?? eller ?? tja man skulle ha vägt en liter för att få exakt. :)

Hmm om man skulle vara petig så måste man ju börja räkna med bullarna man tar till morgon fikat snart ;) ...

Nåja men jag tycker att det bör till en ny standard för hur man uppger vikten för dessa maskinen för det är ju faan inte en körbar maskin som dom vägs idag.
 

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
Sidewinder skrev:
Nåja men jag tycker att det bör till en ny standard för hur man uppger vikten för dessa maskinen för det är ju faan inte en körbar maskin som dom vägs idag.
Det är det viktigaste, ja. Som det är nu så letar folk rätt på någon dröm-torrvikt för sin egen maskin, och jämför den med vikten fulltankad och klar på polarens maskin....
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Ekholm skrev:
Det är det viktigaste, ja. Som det är nu så letar folk rätt på någon dröm-torrvikt för sin egen maskin, och jämför den med vikten fulltankad och klar på polarens maskin....
Jo sant .. kan bara instämma.

Skulle vara kul att se vad en "lättviktare" väger då den är fulltankad och körklar.

Typ 200kg enligt tillverkaren men körklar typ 250-260 ??
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Vikt...

Som sagt är det ju inte vikten av en helt torr maskin, utan med vätskor och oljor som är intressant... Bensinen väger ju det den väger och tanken är ju olika stora beroende på modell/märke...

Men faktum är ju det att nya RS serien går att lyfta fram... Det gör det ju knappt på RX-1:an...
Provade lyfta en RX-1:a -05 och höll på att knäcka ryggen helt typ... Ändå är den viktlättad gentemot -04:an...

Ska bli kul och se hur RS Ragen beter sig i snön m.m.

Var tyvärr +8 grader och regn inatt... Skulle ju frysa på till helgen nu... Så kanske kommer snön snart...:rolleyes:

Ha det gött!!

// Jesper
 
20 okt 2004
14
0
1
Vännäs
okej

matti skrev:
...torrvikt. 255kg plus kylvätska plus olja.......sen är du uppe på 270kg UTAN en droppe soppa i tanken. Jag har inte vägt dom men vet de facto att jag själv lyfter en RS Rage från golvet mkt lättare både i fram och bak jämfört med en RX-1 ER -04 som jag jämförde med.

:)
mvh / Matti
Ok då kanske den väger 270kg....... Jag trodde att du mena torrvikt