Viking rs -07 startar å lägger av efter 05sek

928gts

Medlem
1 jan 2000
5
0
1
Tjo har en viking rs som tänder till å startar men lägger av efter en halv sekund. Var ute å åkte stängde av maskin å sen skulle jag starta den å den vill inte igång. Sitter nya stift i den. Förgasarna är ultraljudstvättade. Soppa pumparna ger soppa å gnista finns. Vill inte gå om man matar soppa direkt i förgasaren eller startgas. Tror jag blir galen snart :))) har någon något tipps.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Även om du har gnista så kan den va för svag utan att de syns så när de blir komptryck i cylinderns blåses den ut. Statorn är mest misstänkt så ohmmät den först.
Om de är den som är felande så köp en från skroten eller köp RM stators jag länkar till för de är lika bra som org.
Om du kollar långt nere på sidan jag länkat til så står de "specifikation" där ser du vilka kablefärger du ska mäta på¨och värdena.Men ha i åtanke att även om statorn mäter rätt värde så kan den va feande ändå så du får hoppas de visar käpprätt fel värde.
 

928gts

Medlem
1 jan 2000
5
0
1
Även om du har gnista så kan den va för svag utan att de syns så när de blir komptryck i cylinderns blåses den ut. Statorn är mest misstänkt så ohmmät den först.
Om de är den som är felande så köp en från skroten eller köp RM stators jag länkar till för de är lika bra som org.
Om du kollar långt nere på sidan jag länkat til så står de "specifikation" där ser du vilka kablefärger du ska mäta på¨och värdena.Men ha i åtanke att även om statorn mäter rätt värde så kan den va feande ändå så du får hoppas de visar käpprätt fel värde.
 

928gts

Medlem
1 jan 2000
5
0
1
Även om du har gnista så kan den va för svag utan att de syns så när de blir komptryck i cylinderns blåses den ut. Statorn är mest misstänkt så ohmmät den först.
Om de är den som är felande så köp en från skroten eller köp RM stators jag länkar till för de är lika bra som org.
Om du kollar långt nere på sidan jag länkat til så står de "specifikation" där ser du vilka kablefärger du ska mäta på¨och värdena.Men ha i åtanke att även om statorn mäter rätt värde så kan den va feande ändå så du får hoppas de visar käpprätt fel värde.
Låg på 0,2 Ohm mellan dom vita kablarna och 201 Ohm på lilla kontakten. Är ju lite lite på lindningarna det
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Mja de lät ganska normalt när man mäter med billigare multimetrar , 0,6 ohm kan bli 0 på en multimeter man köper för under 1000kr.Och Lilla kontakten som är en triggerspole lät helt normalt. Om du kommer åt att värma statorn med varmluftspistol så kommer de nog visa 0,6 ohm vid ca + 20c i temp.
De va synd men som sag de är luriga , de kan va fel på dem ändå.
Ett annat fel kan va att den surat ner sig,,,du råkade inte välta med den eller att du stod med rejäl sidolutning när den började dumma sig?
Kompisaren fick de problemet på sin Rage som har just samma motor som din har efter att ha vält. Den låg på sida i bara 30-60 sekunder men de räckte för att den skulle sura ner sig.
Vi fick köra på startmotorn med full gas intryckt och de va på håret att den gick igång innan batteriet tog slut. Den poffade/tände upprepade ggr innan den tillslut gick igång på 2 cylindrar för att senare gå igång på alla tre.
Om vi inte tryckte full gas så tände den inte ens.
Prova med full gas och ingen choke i flera min ända till batteriet ger upp!
 

928gts

Medlem
1 jan 2000
5
0
1
Mja de lät ganska normalt när man mäter med billigare multimetrar , 0,6 ohm kan bli 0 på en multimeter man köper för under 1000kr.Och Lilla kontakten som är en triggerspole lät helt normalt. Om du kommer åt att värma statorn med varmluftspistol så kommer de nog visa 0,6 ohm vid ca + 20c i temp.
De va synd men som sag de är luriga , de kan va fel på dem ändå.
Ett annat fel kan va att den surat ner sig,,,du råkade inte välta med den eller att du stod med rejäl sidolutning när den började dumma sig?
Kompisaren fick de problemet på sin Rage som har just samma motor som din har efter att ha vält. Den låg på sida i bara 30-60 sekunder men de räckte för att den skulle sura ner sig.
Vi fick köra på startmotorn med full gas intryckt och de va på håret att den gick igång innan batteriet tog slut. Den poffade/tände upprepade ggr innan den tillslut gick igång på 2 cylindrar för att senare gå igång på alla tre.
Om vi inte tryckte full gas så tände den inte ens.
Prova med full gas och ingen choke i flera min ända till batteriet ger upp!
Jag mätte upp den med en 4000kr fluke så värdena stämmer nog, såg att original statorn låg på värdena jag fick fram 0,22-0,26 Ohm.
Ingen omkullkörning heller :)
Tror nog det är något elfel ändå ja :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ja de är elfel då den inte ens går på startgas.
Startar den såpass att du hinner höra att den går riktigt innan den stannar?
Startar den vid varenda uppstart?
Du kan se om gnistan uteblir då den lägger av. Skruva loss ett stift och sätt i det i tänhatten/tändsploen och lägg de mot jord på motorn. Starta sedan motorn så ser du om gnistan försvinner då den stannar. Den ska orka gåigång på två cylindrar speciellt med ett stift urskruvat.
Annat sätt att se om gnisatan uteblir är att dra loss tändspolen/hatten och sätta en kabel mellan stift iskruvat i motor och tändspolen. Då kan man ta en stroboskoplampa på den kabeln och se gnistan live. Finns även gnistprovare som man kan skarva in på en tändkabel.
Tändspolarna kan du utesluta för de går aldrig sönder 3st samtidigt.
däremot kan de va kabelskav mot jord eller elvärmehandtag som tjuvjordar fel på stoppknapp och andra dödare.
Om du har fel på handtagsvärmarna typ att något läge inte funkar så är de vanligt de tjuvjordart och de i sin tur brukar sabba statorn.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det kan även vara brist på jordning.
Yamaha RS Viking har en skarv för jord inne i kabelstammen, typ mellan luftburken och oljebehållaren. Den syns inte för den är inne i skyddshöljet, men själva skarven är av modellen ihoptvinnade avskalade kabeländar utan vare sig lödning eller skruvklämma.
Skoterklubben här hade en likadan Viking och många lustiga fel uppstod en vinter, med bara märkligare och märkligare fel. Alla mätvärden var riktiga och ström kom det fram till de olika punkterna överallt.
Efter felsökning hit o dit och högt å lågt, så skar vi upp höljet på kabelstammen och där dök den upp... en grönlysande kopparskarv av sämsta kvalitet. Det hade ärgat mellan alla ledare, så att det var brist på god jordning till det mesta, men tillräckligt för att kunna visa mätvärden vid testning.
Efter noggrann rengöring, mycket flussmedel och en bra lödkolv så var det full kontakt igen och skotern funkade många år ytterligare i klubbens tjänst.

Skotern var som ett lokomotiv på hård led med sladd bakom, den dubbade mattan gjorde dundersusen.
Enda som busade och krånglade var att det lätt blev ånglås i förgasarna vid varmare väder och tung sladd. Ja, och att skotern var en jäkla blyklump förstås 😅