Viking frågor om kolven

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Har en viking som hade 7 i komp på vänster sida men höger ingen komp alls.

Så jag tog och öppnade motorn. Kolven hade gått sönder, men hur har den kunnat gå sönder så här?

Bör man byta båda kolvarna när man ändå har öppnat upp i motorn?
Något annat man ska tänka på när man byter kolvar?






 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Klart du byter båda kolvarna. Men det är nog ditt minsta bekymmer just nu... hur i helsefyr ser cylindern ut? Har du kontrollerat staklager, vevlager osv... i samband med haveriet... av skadorna att döma så ser det ut som en varmnypning/skärning i symbios av utmattning i kolvarna .

Mvh Johan
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Cylindern ser bra ut inga skador på den som tur var. Toppen var också fin. Har försökt känna på vevstaken och det känns som att den är OK. Men hur kollar man bäst hur lagerna mår, är det bara att vicka upp och ner och mot sidorna och kolla efter glapp ?

Skotern gick bra förra säsongen, har inte körts mycket nu den här vintern. Det har alltid gått o dra igång skotern.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Hela motorn måste isär och kollas noga. Det kan mycket väl vara skrot i lagerbanor och orsaken till kolvhaveriet måste hittas innan den startas igen!

Tänkbara fel kan vara fläktrem hoppat av om den är fläktkyld.
Om andra kolven ser bra ut kan det vara en packbox på vevaxeln på den sida som skar som är väck. Insugspackningen för den skurena cylinderna kan läka.
Oljetillförsel till den cylindern stopp.
Har den en eller två förgasare och är det en oldtimer som är fläktkyld?

Eller så är det kolvutmattning helt enkelt.
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
är en viking 540- 2003. Den har bara en förgasare. fläktremmen sitter på plats och fläkten fungerade så den är det inte. Jo den är fläktkyld. Den hade läckt ut olja i motorrummet så den kan ha gått kanske 0,5- 1 km utan olja isåfall, men är inte helt säker på det. Är inte jag som körde den. Men borde den inte ha nypt fast i cylindern eller att båda kolvarna borde ha gått sönder isåfall?