Viking 540 2005 går på en cylinder

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Har en vk 540 2005 som går på typ en och en halv cylinder kan beskrivas så här , den går inte helt 100a på hö cylinder den går liksom lite halvt på den speciellt om man kommer upp i lite fart men låter inte bra går väldigt ojämt på tomgång.
Vad jag gjort, bytt plats med tändkablar ,problemet med hö cylinder lika, sprayat start gas inget resultat, tagit kompprov ca 9 på bägge cylindrar, rengjort förgasare med ultraljud bytt nålventil och justerat flottörnivån. bytt stift , bytt tändhattar. ja kommer inte på nåt mer men har gjort ganska mycket och problemet är lika.
Så MYCKET tacksam för nåt tips eller om nån haft nå liknande problem ( pratat med en hel drös skoter firmor och de ser ut som frågetecken)
skotern gått ca 700 mil så borde väl gå ett tag till har exempel på vk 540 som gått 2500 mil och går kanon.
Tackar på förhand för eventuella råd !
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Troligtvis vevaxeltätningen, men kan även vara reedventilerna eller cylinderfotspackningen.
 

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
tack för idè er tror ej det är reed ventil då insuget sitter på cylindern och borde då vara kolvstyrt funderar också på cylinderfot men ingen reaktion med startgas vilket är mysko vilken axeltätning tror du på mellan cylindrar eller mot svänghjulet ? tycker tomgången är lite för stabil för detta felet men vet snart inte vad jag ska tro
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Det är reeds på 540.
Är ingen vevaxeltätning mellan cylindrarna, bara i ändarna.
 

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
ok får kolla reedsen då annars vett i tusen vad det är ,tror inte den drar in luft nånstans för cylindern som går illa är väldigt blöt och oljig inuti så verkar som det inte kommer in nån extra luft
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Mycket möjligt reedventiler men kolla vilket av vevhusen som vacumdriver soppapumpen. Om de är höger cylinder är de mycket troligt läckage i bränslepumpens membran som då läcker in soppa i vevhuset och surar ner den cylindern. Följ vakumslangen från pump till vevhus så ser du om de är höger sida som driver pumpen. Man kan besikta pumpen genom att suga i den slangen endast fastsatt i pumpen de ska då va tvärstumt man ska inte kunna dra åt sig luft eller soppa och de ska inte gå att blåsa in luft heller.
 
Reactions: mas

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Tackar för råd och engagemang ! har hittat felet höger kolv saknade en rätt stor bit(2x3 cm) mitt för insuget så insugs tiden blev nog väldigt fel , verkar ha malt ned biten i vevhuset för hittade bara svart gegga kvar från aluminiumen.