Vibrationer o "knackningar" Rotax 503

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Tja, jag kör en gammal arbetsskoter(lynx 535) med en rotax 503 motor som jag brukar köra timmer o tunga lass med, och nu på senaste tiden så har jag märkt att det har börjat att vibrera hyffsat mycket i skotern, samt att motorn brukar ge ifrån sig ett "knackande ljud".

Vibrationerna känns mest nere vid fotstöden närmast motorn, jag undrar vad det kan bero på? , kan det vara obalans i veven/dåliga lager, jag tror lagrerna aldrig är bytta inte veven eller kolvarna för den delen heller, och skotern har gått som arbetsskoter bra länge, kanske dax att gå igenom motorn o byta ut kolvar,lager mm?

Knackningarna brukar jag höra när jag ligger på hyffsat lågt varvtal när jag kör o när den står på tomgång, vad kan det bero på?

Kan det vara så att ett motorras närmar sig? Isåfall vars hittar jag nya kolvar,lager mm till en rotax 503 ?

Tacksam för svar:)
 
R

räsern

Du svarar själv på frågan^^ Ja du sa ju till mig att du klippt två träd nu så han kan ju vara lite sne i chassit? :p
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Sant, men jag tror chassiet inte är så rakt men vibrationerna kändes före kraschen också :p

Men äre nån som vet vars det finns kolvar, vevstakar o lager till rotax 503 för en rimlig peng ?