vi som kör Assault, dämparinställning för lössnö?

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Jag har väldigt svårt för att förstå vad olika inställningar/kombinationer har för nack/fördelar i djupsnön, kanske är enkelt men vad vet jag.

Jag har tex på 4e klicket fram ( vred ned till mjukaste och vred upp till 4an)

bak har jag på 7e eller 8e, kommer inte riktigt ihåg.

ett exempel på problem: om jag har för hårt bak blir skotern då framtung eller vad händer? vad har ni andra för inställning?

kanske ska nämna att jag väger 85 kg.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Generellt, mjuk och ev smalare framvagn, flytta upp boggin fram samt mjuk dämpare/fjäder och hårdare bak. Min erfarenhet är att högt skidtryck sällan är nått problem på denna maskin. Man vill få bättre flyt upp på snön och flackare mattvinkel, hår bak för mindre res.
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Jo har pro rmk bredd på framvagnen. Hänger inte riktigt med här, du menar att generellt ska man ha mjukt fram och hårdare bak för bästa djupsnögången?

Har funderat på att flytta upp boggien fram, måste bara ta reda på hur man gör, är ganska novis på skotrar överlag.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Helt rätt, mjuk fram och hårdare bak. Om du tittar på bulten till främre boggifästet så finns det förberett för med ett hål ovanför som dock måste borras ur. Detta hål används på PROn för flackare mattvinkel för att maskinen ska kliva upp bättre på snön.
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Okej tack för hjälpen!

En fråga till, ska man vara nåt och pilla på den främre av dämparna bak?

Vet du hur stor skillnad det är efter att ha flyttat boggifästet? är det som natt och dag?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
JOK hade redan svarat på center dämpar settingen.. Han tyckte mjuk..
Jag kan svara på skillnaden på främre infästningen, ja det är natt och dag! Men du tappar lite av det fina lyftet efter sprättiga hoppor! För det är ju där assault är fin!!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jo Assaulten är som byggd för Bigg mountain åkning! Stora hopp å dropp derför dom byggt fjädringen som dom gjort!!
Du får inte till flytet lika bra som på PRO fast du flyttar upp främre fästet, du har även kraftigare böj på assault skenorna!!
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
om jag skruvar på centerdämparen så fjädern blir längre, då blir den mjukare va? slår slint innanför pannbenet här :p och den bakre dämparen, ska jag bara skruva på clickern så den blir hårdare eller spänna fjädern också?
 
K

krickus

Någon som vet om Rmk boggieskenor passar på en assault? Vad skiljer mer än vinkeln?
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Någon som vet om Rmk boggieskenor passar på en assault? Vad skiljer mer än vinkeln?
Jag har monterat boggieskenor från en pro på assault, allt passar rakt av men du måste sätta främre fästet i dom övre hålen eller köpa ett antistabkit om du vill montera den i orginalhålen

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
K

krickus

Jag har monterat boggieskenor från en pro på assault, allt passar rakt av men du måste sätta främre fästet i dom övre hålen eller köpa ett antistabkit om du vill montera den i orginalhålen

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Tack för svar!
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Om man flyttar upp boggien och har kvar orginalskenorna måste man köra med antistabkit då också?
Känns som ett rätt enkelt ingrepp även för mig som har tummen mitt i handen....
Måste man göra något med ursprungshålet om man borrar ut det andra?
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Om man flyttar upp boggien och har kvar orginalskenorna måste man köra med antistabkit då också?
Känns som ett rätt enkelt ingrepp även för mig som har tummen mitt i handen....
Måste man göra något med ursprungshålet om man borrar ut det andra?
Nej du behöver bara antistabkit ifall du monterar en pro rmk boggie i assaultens orginalinfästning (dem nedre hålen)
Och dom om du flyttar upp boggien så behöver du inte bry dig om orginalhålen.
Så de är bara montera och vara glad :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Okej perfekt, kanske provar detta under vintern för att känna skillnaden.
Tack för svar!
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
om jag skruvar på centerdämparen så fjädern blir längre, då blir den mjukare va? slår slint innanför pannbenet här :p och den bakre dämparen, ska jag bara skruva på clickern så den blir hårdare eller spänna fjädern också?
ingen som vet?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Du spänner eller släpper förspänningen på fjädern, drar du åt fjädern så blir den hårdare från början
 
A

AssaultRMK

Hur upplever ni att styrningen blir med rmk skenor? Borde ju bli högre skidtryck.