Vevlagers byte, ett måste vid kolvbytning?

aka92

Aktiv medlem
3 dec 2008
54
0
1
Palt!
Hej!

Jag har läst mycket på det här forumet om rev 600 och kommit fram till att kolvarna / kolvringar måste bytas vid ca 600-800 mil. Dock har jag inte hittat något om att byta vevlagret, och jag vet av egen erfarenhet att det måste också bytas.

Min fråga är alltså: När måste man byta det, Hur mycket kostar det, och är det svårt, dvs är det nått man kan göra själv? Och stämmer det jag har kommit fram till?

Tacksam för svar! :beer:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Byt kolvar, ringar, knaster och kolvbultar så blir det bra ska du se.
Glöm inte köpa nya packningar till topp och cylinderfot också.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Min fråga är alltså: När måste man byta det, Hur mycket kostar det, och är det svårt, dvs är det nått man kan göra själv? Och stämmer det jag har kommit fram till?
Vevlagret är för det första inte ett lager, det är flera stycken. Det är svårt/omöjligt att säga ett visst miltal när dom behöver bytas, men om man inte tar upp dom nån gång och byter fett i dom (japp, helkapslade lager, bör fettas om ibland) så gissar jag att man har goda chanser till lagerhaveri på vevaxeln runt 1000 mil, kanske tidigare.

Nej, man byter dom inte själv, axeln måste pressas isär, byta lager, pressa ihop, rikta, balansera. Tänk inte ens tanken... När man ändå tar isär så byter man nog vevstakslagringar också.

Kostnad? Tjaa... räkna med 6-10000:- inkl material, lite beroende på om du känner rätt folk, bra pris på lager, svart eller kvitto osv...

Tips: Byt fett i dom nya lagren till "riktigt" fett, fråga din ÅF.