vevaxeln väck (en vevstake), vad kan felet va?

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Japp, då har skotern skurit..
Har tagit upp motorn och fick då se att en kolv hade skurit, verkar som det legat något ovanpå kolven och gjort gropar i den och topplocket.
Det hade även blivit ett hål i kolven, och en bit hade lossnat.
på den cylindern hade även vevstakslagret skurit (kanske på grund utav biten som ramlat ner). allt på samma cylinder
När jag sedan tog upp vevaxeln upptäckte jag att tre ramlager hade gått... (två på varsin sida om den skurna vevstaken)

så nu, vad kan felet va? motorn har enligt mätarn gått över 1000 mil och är aldrig upptagen. kan det helt enkelt bara vara så att det var dax att byta? Och med tanke på att lagrerna var dåliga så kanske det var de som gjorde att den nu skar..

har kollat oljepump, hittade inget fel där(drevet så ok ut) remen var lite slak till vattenpumpen men den varnade inte för överhettning så borde ju inte vara det!

kan även tillägga att packboxen på vevstaken var väck, påverkar det?

skotern är en xlt -94. idéer? ;)
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Packboxen på vevaxeln är troligtvis felet, den drar massor av tjuvluft då och kan skära omgående om man inte märker de..
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
okej så det kan vara felet? för den skar ju på yttersta cylindern just där packboxen var trasig! märkte att det var mycket olja och så runt primären så..
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
OM packboxen var totalt borta så har du problemet där! packboxen på min skoter vara bara yttligt skadad, och drog lite tjuvluft. Vilket medförde att det vänstra vevstakslagret blev dåligt och blev glapp!
Så där har du problemet, sen kan det ju vara något mer fel, men att den dragit tjuvluft där har varit en av orsakerna iaf! Stiftet på den sidan lär väl ha varit kritvit?? eller:p
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
packboxen var inte borta men det var en spricka från kanten in till hålet för axeln så.. jo, det blev ju haveri på vevstaken där packboxen var dålig!
nä stiftet var svart, men det beror på att den går alldelens för fett just nu :p