vevaxeln av

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Har en indy 500, som haft ett missljud från variator sidan ett tag.

Lyfte motorn å det visade sig att vevaxeln gått av mellan vänstra vevstaken o variatorn.

Ringde lule skoterdemontering o dom ville ha 7 tusen för en begagnad och 14 tusen för en ny. Lät ju sjukt överpris när man får en begagnad indy motor för 5, men är det där priserna på en vevaxel hamnar?

/dalle
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Är inte helt säker men är det inte samma vevaxel på dom fläktkylda 488 (500) och 440 samt vätskekylda 400,440,och 488 fuji motorerna? Blir ju lite större utbud om det är samma på dem också.

Nån som vet kan ju svara isf.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
det var det svinigaste jag hört.
7 lappar för en begagnad.
nä 3-3500kr låter bättre för att vara på firma.

men var hade den gått av?kan du ordna bild?
har du kollat om den går att laga?om den trasiga biten går att byta ut.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Här kommer en bild där vevaxeln gått av.

Ja hur dyrt som helst... när man får en begagnad indy motor med primären på för 6 tusen.

Någon som vet det där om det passar mellan flera olika fuji motorer? Väldigt tacksam för svar

[/IMG]
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Det där borde ju inte vara några problem att laga, de där tapparna pressas ju ut när det ska bytas vevstakar etc.
kolla med motormecano i skellefteå är mitt tips!
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Men med ett vevaxel haveri av den typen så rekomenderas nog en nogran genomkoll av motorn innan du bestämmer för att fixxa veven, och sen när du har fått allt fixxat och ska skruva ihop så hittar du nått annat trasigt. Men annars ser det ut som en ganska "enkel" operation då det är som keihin säger att det är där vevaxlarna pressas samman. Dock ingenting man gör utan rätt verktyg då balansering av axeln sen är en konst.

Edit: Det finns ju en stor risk att nånting annat gått åt pipan vid denna typ av haveri
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Yes, ska höra med motormecano. Hur brukar dom vilja ha det.. ska jag lämna det sådär eller dela underdelen också för att göra så mycket själv? = billigare?

/dalle
 

Flåttbomben

Aktiv medlem
21 nov 2008
86
0
6
Skellefteå
jag har en komplett fuji 488a motor liggandes som jag dessvärre inte vet skicket på men vevaxeln är då hel iaf det kan jag då nästan garantera. skicka pm om du är intresserad.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Min vevstakstapp gick av.Pressade i ny tapp kostade 250 kr om jag minns rätt
Jobbet kostade 500 hos lokal svarvare. Har gått 500 mil efter det.Men jag hade tur och stannade innan allvarligare skador.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Att dom tar 7000:- för vevaxeln är därför att dom har fixat till den så den är 100% ok = som ny
Visst köp en på blocket för 2500:- som till 99% är defekt

De är alltid dyrare att köpa på en firma men då vet du vad du köper + att du har ju garanti om det händer nått...
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Hehe, känns lite som om Gunde är partisk med skoterdemonteringen

köpa begagnad vevaxel för 7-8 tusen till en motor som är värd 4-5 tusen känns inte som en bra affär.