Vevaxellager cf 6 -07

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Har börjat serva skotern inför vintern nu och tänkte då att de är dax att byta vevlagren.

har för mig den står på ODO 1400-1500 vilket då är miles kan jag tänka? och ca 450h.
Kan tänka mig att det är dax att byta nu eller går de länge till för att de är nållager?

Var köper man lagren till förmånligaste priset?
Momentum och diverse affärer får inte fram lagret så de är helt ur sikte. rinab tar ca 2800kr för 2st lager och 2st packboxar.

/Erik.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
1500 miles är ju bara 240 mil ? du kör ju dessutom arctic inte ens 1500 mil skulle innebära några lagerbyten förutsatt den har gått med rak vev och fått olja , jag skruvade ihop min med 1300 mil på mätaren och bytte bara packboxar och nålager ( 1a gången )

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Kanske att mätaren visar KM ändå, har för mig att det var 1500 nånting.

Känns ju väldigt tokigt att sätta ihop motorn igen utan att byta vevlager men de kanske är som du säger att dom går mycket längre bara för att det är rullager istället för traditionella kullager. anläggningsytan blir ju markant större och då borde ju slitaget minska.

Packboxen på magsidan var iaf väldigt dålig då det runnit oljekladd ur den, på variatorsidan var det ju såklart lite kladdigt också men samtidigt vore det ju konstigt om inte packboxen släppt igenom minsta oljepartikel sedan -07..

Byta lagren eller inte?

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
jag skulle inte ha bytt, då dom är svindyra. plus att dom alldrig går sönder så länge inget annat är vinnt eller snett, däremot om ja va du så skulle ja kolla upp om veven var rak! för efter 1500mil så kan ju en hel del grejer hänt, variatorrems sprängningar? sänkningar? skärningar? osv

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ska du byta vevlager så är det väll isåfall bara att byta alla 4 , dom inre är ju av vanlig rullmodell , det lär kosta lika mkt som en ny motor med jobb ! (gissar på 10 000 )
om du har för mycket pengar och tycker de känns bra så blir ju inte sämre förutsatt att veven blir bra efter att den pressats isär ...

hitills är alla vevar jag kollat upp varit krokiga , inte så krokig att lagrena far men utanför fabrikstolernaserna , jag skulle ha kollat det och bytt packboxar ..

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
med v-block och indikatorklocka , det brukar kosta någon 1000 lapp beroende hur den ser ut och hur länge det tar ...