vevaxelhaveri polaris 800 rmk -00

Janne1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
26
0
0
Grängesberg Swe
Min kompis har en -00 rmk vars vevaxellager har skurit (det stora i mitten).
Nu försöker vi att komma på orsaken till detta.
Smörjningen verkar ha fungerat om man ser det till olje förbrukningen, inget stock i ledningarna heller, har använt helsyntet tvåtaktsolja.
Skotern har inte körts speciellt hårt av någon. Har gått minst 200 mil med nuvarande förgasarbestyckning.

Vore tacksam för alla svar (ideer) om orsaken till detta haveri.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: vevaxelhaveri polaris 800 rmk -

Polaris har ju i många år haft vev/ramlagerproblem, speciellt på trecylindriga motorer. De flesta haverier beror i grund och botten på att vevaxeln är tillverkad med grova toleranser, ramlagertapparna ligger inte riktigt i linje med varandra. Det är ganska intressant att titta på de toleranser som står i verkstadshandböckerna, för Fuji/Polarismotorer tillåts uppåt 0,08 mm kast hos ramlagertapparna. De flesta andra tillverkare tillåter 0,03-0,05, utom Yamaha som brukar speca 0,01-0,02.
Erfarenheten visar att om man riktar en Polarisvevaxel och ser till att alla ramlagertappar ligger inom 0,01 mm så kommer den motorn aldrig att få några lagerproblem sedan.

En sak som kan kröka en vevaxel (även om den var rak från början) är svår obalans i primärvariatorn. När man ändå renoverar motorn är det säkrast att byta ev. slitna delar i variatorn och lämna in den för balansering.
 

Janne1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
26
0
0
Grängesberg Swe
RE: vevaxelhaveri polaris 800 rmk -

Jag tackar för svaret.
1.Man tycker dock att trots dessa stora toleranser, så borde det vara utprovat, så att motorerna skall hålla längre än 600 mil!
2.Om det vore obalans i Primärvariatorn, borde inte lagren på den sidan ta mest stryk?
och inte de i mitten.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: vevaxelhaveri polaris 800 rmk -

Om det är obalans i primären är det inte säkert att lagret vid primären går först!!