Vevaxel Rotax503

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Hej.

Håller på och renoverar en Rotax503 från en 82ans GLX Finlandia, undrar om det skall sitta O-ringar runt lagren på vevaxeln?(där pilarna är på bilden)
Det finns bara små rester av något som ser ut som o-ringar kvar. då undrar jag om man kan köra utan dessa eller är det viktigt, har inte tänkt byta lager och då blir det lite krångligt att få dit nya o-ringar. Kanske kan man köra med packnings lim?




Och så en fråga till, Kan man köra hydraul metoden för att få bort den fasta skivan på variatorn, alltså in med olja i änden på axeln, leta fram en bult som passar, på med gängtejp, skruva tills den lossnar? Man ser ju inte var den är delad men jag gissar att detta borde fungera.



Hoppas någon kan hjälpa.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
gummiringarna som sitter där är för att eventuellt, minimera risken för att lager "slirar" i blocket.
den variatorn går bra att ta lös med "hydraul" metoden
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
gummiringarna som sitter där är för att eventuellt, minimera risken för att lager "slirar" i blocket.
den variatorn går bra att ta lös med "hydraul" metoden
Här var det snabba svar, Ok då får det bli lite motorlim så skall de nog hållas på plats, och så gäller det bara att hitta en bult som passar. Tackar för svaret.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej.

1:/ undrar om det skall sitta O-ringar runt lagren på vevaxeln?

2:/ Kan man köra hydraul metoden för att få bort den fasta skivan på variatorn,

Hoppas någon kan hjälpa.
1:/ Ja, o-ring. Artikelnummer 830355. Enligt sprängskiss sitter det endast på lagret närmast svänghjulet. Vet ej om det stämmer, kolla med din handlare. Jag skulle inte börja trixa med lim osv.

2:/ Japp.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Det sitter även gummi oringar där han har markerat, var de iaf på den 503an jag skruva isär sist