Vev 800 edge

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Nu blir jag ledsen.. Jag lämna in min vev i somras till en i östersund med ett vevstakslager trasigt. Men jag tänkte aldrig på att dränka vevhuset i olja så nu när han skulle byta vevstakslagret så hade alla ram lager och andra vevstakslagret rostat sönder. Så han skulle byta alla ram lager och båda vevstakssatserna. Så istället för att jag skulle få tillbaka veven den här månaden och betala 2900:- så blir det tidigast i december och kostar 8500:- istället :(

Bra början på vintern va? :)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ohh satan vad dyrt. En gubbe i Gällivare bytte lager på brorsans rmk 700 för 900:- (alla lager förutom vevstakslagren) men då fick han köpa lagren själv och dom köpte han på Spectra i Gällivare för 120:-/st så det blev rätt billigt.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag skulle ha krävt hem veven igen, köpt lagren som behövs och sedan hört med någon som kan göra jobbet.

Sannolikheten att den ska ha rostat sönder över sommaren låter... nästan obefintlig?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
finns ju utbytes vevar för dryga 2500kr har ja för mig på blocket...kolla där istället..

edit: kanske var lite för optimistisk.men något billigare än 8500kr får du de iaf=)
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
men är 8500 dyrt för att byta allting på veven? Mulle på mperformance skulle ha 7500 för att bara byta en vevstatssats. Jo jag tycker också det låter underligt att lagrerna ska ha rostat sönder över en sommar.. Ska jag kräva att jag får dom gamla lagrerna tillbaka när han har bytt, så att han inte bara säger så och monterar ihop blocket och säger att han har bytt allt? Känns inte så roligt just nu.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
min erfarenhet säger att 1500:- är kostnaden att få en vevstake bytt/balanserad, så 2st och alla lager bytta, dvs bara arb. kostnad 2900:- förvånar mig inte..
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
min erfarenhet säger att 1500:- är kostnaden att få en vevstake bytt/balanserad, så 2st och alla lager bytta, dvs bara arb. kostnad 2900:- förvånar mig inte..
han skulle ha 2900:- för att byta ena vevstaken... och 8500:- för båda och alla lager. Ja undrar vart ni hittar alla billiga ställen?
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Privat personer som tidigare jobbat med det.
Jo men då lär man ha sånna kontakter isåfall. :( Aja jag bryr mig inte så mycket om priset egentligen, jag ser det på den här sidan att jag får i princip en helt ny motor. Byter allting förutom cylindrar. Men det jag blir ledsen över är att ha sa tidigast december. :bawling:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
bee att han inte byter då? utan smackar bara ihop den och så pröjsar du för veven....sen öppnar du å kollar om dem är rostiga..inte så svårt..:)..

om dem ska vara rostiga borde du isf ha sänkt maskinen innan du ställde undan den eller nu i sommar.och inte kört den riktigt varm länge efter de.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vilken firma i östersund gäller detta? Brukar lämna iväg allt jag behöver hjälp med till SIMO i östersund och dom är då väldigt ärliga och duktiga.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Vilken firma i östersund gäller detta? Brukar lämna iväg allt jag behöver hjälp med till SIMO i östersund och dom är då väldigt ärliga och duktiga.
Det är motorteknik i östersund. Han som jobbar där verkar då jävligt trevlig och ärlig. Har svårt iofs att misstro folk.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
men är 8500 dyrt för att byta allting på veven? Mulle på mperformance skulle ha 7500 för att bara byta en vevstatssats. Jo jag tycker också det låter underligt att lagrerna ska ha rostat sönder över en sommar.. Ska jag kräva att jag får dom gamla lagrerna tillbaka när han har bytt, så att han inte bara säger så och monterar ihop blocket och säger att han har bytt allt? Känns inte så roligt just nu.
1500:- + delar sa vi!
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
1500:- jobbet låter ju inte alls för dyrt. Sen att delarna är dyr är ju inte mekanikerns fel. Men det kan bli dyrt att köpa billiga delar.....
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Aja det är iaf skit samma skotern är fixad nu ingen idé att ta upp det här igen..