Vet DU vilken skoter som passar mig?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej igen!


Klurade för ett tag sen i en tråd om Tundra 550 lt, då det såg ut och verkade vara skotern för mig.

Nu har jag klurat och vänt på tankarna, och tänkt lite till och sen klurat på det och kommit fram till att bränsleförbrukningen förstör. Det finns bränslesnåla maskiner nu, bara inte i tundran, rangern t.ex har ju v-800-motorn.

Så nu tänkte jag lista vad jag vill ha ut av en skoter, och vad jag ska ha den till, så får ni gärna säga till om det är någon maskin ni känner passar in.

Jag vill ha räckvidd i maskinen, bränslesnål, så man tar sig långt mellan tankningarna, 2,5 liter milen går helt bort. effekt är oviktigt, helst minst 60hk, men inte nödvändigtvis hög effekt.

Den ska vara smidig i skog och djup ospårad terräng, branta långa uppförslut skråar jag i eller kör runt, så rakt upp är mindre viktigt.

Jag drar kanske 10-15 vedlass varje vinter, en sladd runt markerna och en ganska välpackad kälke på fisketurerna. I lössnön gillar jag att leka som jag antar de flesta gör. Den får ju gärna lyfta upp skidorna till ytan när jag ökar farten, (det gör ju tom ockelbon jag kör nu) Jag kör kanske 75% ospårat och sen 10% egna spår och resten på led.

Ofta utflykter till svärföräldrarna, blir då 10-15 mil fram och tillbaka beroende på om det blir någon tur där. Brukar alltid vara slask på två av sjöarna man korsar för att ta sig dit, så jag vill kunna lita på att man tar sig igenom den mesta slasken med lite fart och packning.

Lista.

Räckvidd (Soppasnål)

Lång med bra lössnöegenskaper.

Kunna smyga med i tät skog ospårat

vara lättbruten och smidig

60hk eller mer, men soppasnål, två eller fyrtakt mindre viktigt, men gärna fyrtakt. Tung eller lätt också mindre viktigt bara den är balanserad och verkligen går bra ospårat, Jag vill inte heller göra krondiken i ospårat, den får gärna "flyta" hyfsat i snön.

Vill inte ha bredbandare 50cm eller mer, trots att jag vet att de har bra bär och dragyta på mattan.

har sneglat på phazer mtx, men vet inte om den klarar vedlass? har dragit med en ext 530 och ockelbo 4500, lastar ju efter vad de skotrarna klarar, får ju köra nån vända extra istället.

har även sneglat på ranger v-800, då den verkar ha mycket av vad jag önskar i en maskin.

Fler alternativ? Kom gärna med förslag och motivering, och gärna egna intryck och erfarenheter av phazer mtx och ranger v-800.

Tack//Dennis
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men en Ranger V-800 skulle vara perfekt...

Den går tyst, billigt och den är lite tippig, den motsvara Forest Fox'en lite...
Den är 396 lång så den tar sig bra o djup snön, men dämparna original är inte så bra...

Men nya skidor eller plastbelag/Lappskidor så blir den säker mycke bättre, dvs den blir inte lika tippig bla...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
hur ny tänker du dig??

om det är nya så är ju commandern en som verkar vara perfekt.

om du ska dra ved med den så är nog rangern för högt växlad men annars är det en perfekt maskin
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
hur ny tänker du dig??

om det är nya så är ju commandern en som verkar vara perfekt.

om du ska dra ved med den så är nog rangern för högt växlad men annars är det en perfekt maskin
Inte är vell Comander'n nå lägre växlad!?!?

Och sen så är ju comander'n en bredbandare (50cm matta)!

Men om Du sak ha en Rnager så är 550'on bättre, för de är lågt växlad (17-43 -09, 19-43 -08)...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
den har ju hög/låg växel. det har inte rangern.

och dom som har kört den säger då att den inte käns som en bredbandare.
har ju dock inte kört den själv
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
om du funderar på pz mountain, varför inte testa en venture MP? nästan samma skoter men lite mer matta men inte bredband, går billigt, lägre utväxling och jävulskt bra segdragning och smyga i snön.

annars en -11 tundra 400 e-tec
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Commandern har jag också sneglat lite på, men vill inte ha 50´s matta, önskar det fanns en modell med 38´s bredd på mattan, varför jag inte vill ha 50´s matta finns ingen egentlig anledning, det är en fix idé helt enkelt. Vill inte ha :tape:


Ranger 550 må vara lägre växlad, men går bort pga soppaförbrukningen, inget alternativ med 550 fläkt pga soppan. Provar gärna fyrtakt då jag faktiskt alltid varit mer dragen till fyrtakt.


Venture MP har jag inte ens haft en tanke åt faktiskt, det var ett nytt och intressant förslag ska kolla lite mer på den. Phazern har jag sneglat på pga soppaförbrukning och att den verkar så liten och nätt, angående veddragning så kan jag i värsta fall göra det med ockelbon, men helst vill jag kunna göra allt med den skoter jag nu kommer skaffa härnäst.

Hur ny vet jag inte, det behöver ju inte vara 09-10 i årsmodell, men gärna ny nog för att ha de soppasnåla sdi eller fyrtaktsmotorerna. och mer komfort.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
dom som kört commander säger då att den är som en smalbandare att köra nästan. men jag har ju inte kört den så jag ska inte säga att det stämmer.

men far till åf och prov sitt alla dom olika modellerna du är sugen på så känner du ju ganska snabbt vilken som passar dig bäst
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
helst skulle jag ju vilja prova de intressanta modellerna i den miljö och det sätt jag har, men det är ju omöjligt.

Och jo jag har också hört att commandern ska vara smidig, även läst det i snowmobiles test, men vill fortfarande inte ha 50´s matta, fix idé är fix idé.

Hur som helst tycker jag det suger av lynx att inte ha en smalbandare med längre band än 365 kvar i sortimentet, och är kasst av skidoo att inte ha v-800 alternativet på tundran eller i alla fall 600sdi. 550´n är en törstig motor och det borde de åtgärda med dagens miljökrav.

Som det känns nu lytar det mot ranger v-800, önskar dock att det fanns någon längre variant av xtrim 600sdi, 396 istället för 365. men så vet jag ju inte ens hur den uppför sig som 365.

Måste nog kolla upp möjligheter till provkörning....
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Commandern kan jag garantera inte upplevs som en maskin med 50:s matta, allsidigheten är hög i allt från veddragning till högfartsturer.

Tundran är heller inte fel

Dock, vad gäller bägge så vänta och se på 2011 modellerna så blir beslutet lättare, Lynx behöver ju lyfta fram en ersättare till foxen strax

Bränslesnåla kommer de då att vara
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men en Tundra 400 E-Tec skulle nog inte vara så dum, de tar typ 0,5L/milen:D nä men de kommer säkert att ta lite soppa iaf, och va lite mer anpassad för att dra lite vedlass än Rangern...

Men annars om du ändrar dig och kanske känner att du vill ha en Comander och samtidigt en Ranger så skulle ja ha valt Comander'n för den har ju Hög/låg växel som är bra:D
Men köp isf en -10 (Comander) för då får du 38as matta...