VES

Benz

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Vad ska man köra på för olja?
Har hört att Poo håller på att ta fram en särskild VES-olja men den ska va dyr.
Under inkörningen av en skoter ska man köra mineral då eller spelar de ingen roll.
Jag brukar köra delsyntet av shell får ett bra pris på den. Det står Snowscooter på dunken nå´n som vet om den ä skit eller? Min förra nöp iaf.
Men farsans gick och min ännu förra gick på den.
Fast nu när jag har en X6 till hösten vill man ju inte kleta igen VES:en på nolltid. Synpunkter nå´n?
 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Olja

Jepp, Polaris har en speciell VES-olja. Den har jag inte provat, jag kör normalt på Polaris Gold syntetolja. Det är riktigt att man rekommenderar en vanlig mineralolja när man fyller första gången, därför att en syntetolja smörjer FÖR bra. Inkörningen tar altså längre tid med en syntetolja. När det gäller om VES-ventilerna kletar igen så är min erfarenhet att de inte gör det särskilt lätt. Man måste nog köra bra många mil innan det blir aktuellt. Polaris rekommenderar 160 mil mellan rengöringarna. Om man gissar att man säkert har god marginal från Polaris sida så är det en eller möjligen två gånger per säsong lämpligt att rengöra ventilerna.

Jag har sett motorer som gått med olika typer av oljor utan att se någon distinkt skillnad. Min tro är att oljan är inte lika viktig för motorns kondition som bestyckning och tändning. Det är för lite soppa eller fel tändning som orsakar de flesta rasen, inte otillräcklig smörjning. Kör lugnt på din Shellolja. Om det var så att motorn bara går att köra på Arctic/Polaris/Ymaha/Rotax egna oljor (välj det som passar) så skulle fabrikanterna vara tvungna att tillhandahålla olja gratis (i alla fall i USA)... Man kan utgå ifrån att alla motorer trivs nästan lika bra med nästan alla kvalitetsoljor. DÄREMOT ska man vara försiktig med att blanda oljor - det har hänt att det blir klumpar eller andra fenomen i oljan (pga tillsatser) som innebär stopp i pumpen.

En annan fördel med mineraloljor är faktiskt att den inte rinner bort lika lätt. Det gör att lager och metalldelar skyddas under längre viloperioder (sommaren t.ex.)
 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
RE: Olja

Hallå
Har just köpt en polaris med VES och var in på Polariscenter och frågade om man behövde den dyrare VES oljan. Svaret blev NEJ. Enligt han så var det bara lurendrejeri, skilnaden var tydligen ingen eller knappt märkbar utan bara ett sätt att käna pengar.

Eftersom grabbarna på Polariscenter är hyvens killar så rekomenderar de vanlig olja istället för att käna pengar på oss fattiga fanatiker!
 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
RE: Olja

Kan även tilläga att vi diskuterade om jag skulle köpa halvsyntet eller helsyntets olja och även där blev svaret att skilmaden var fösumbar. Så jag kommer köra på den biligare helsyntetsoljan även detta år med med min nya VES skoter, en Polaris XC 500 SP -00 :)

Slösa inte pengar på olja utan lägg dem på soppan!
 

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
RE: Olja

Det här med Ski-Doo & Polaris oljor å sånt kan inte vara annat än båg, det man betalar för är den fina etiketten..
De har mig veterligen inga egna oljeframställningar, utan köper in olja och sätter på sina etiketter + höjer priset till det dubbla mot för vad oljan egentligen kostar..
Nä, köp olja av de som framställer den, och vet vad den klarar av.
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
RE: Olja

jag kör då med OKQ8 SKOTER TT i min phazer med XLV motor och det funkar då fint, inte behövs det nån "dyr olja", fast då är det ju en gammal skoter, om man har en nyare kanske man kan kosta på sig nå lite bättre och dyrare olja, fast jag tror inte det är så jätte stor skilnad mellan oljorna.