VES - Rörliga avgasportar.

jonssonpe

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Feb-03 kl 08:20 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 23-Feb-03 kl 08:18 PM (CET)]I dag fick jag se att det kom ut avgaser, (rökpuffar) ur det lilla hålet i mitten på ena avgasporten!
Är detta normalt?
Polaris 700 -02 :)
 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Om jag förstått ditt inlägg rätt låter det som du har en trasig bälg.

Om bälgen släpper ut tryck kommer inte avgasporten att öppnas, vilket i sin tur kan leda till motorhaveri.
 

Edge

Semi PRO sledder
1 jan 2000
34
0
0
Prata även med din handlare om att membrantet på avgasporten skall bytas till svarta. Orgilan sitter det blå, och rengör portarna var 50 mil annars fastnar dom ihop.
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
har just köpt en edge 500 -03:a med VES systemet fast och inget liknande har då inträffat mig men jag har dock bara hunnit köra 50 mil med den. annars har jag ingen kunnskap om VES systemet, bästa sättet är nog att du hör med din återförsäljare som jag nämde tidigare. lycka till!
 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
>Prata även med din handlare
>om att membrantet på
>avgasporten skall bytas till
>svarta. Orginal sitter det
>blå,

Öööhh, det är nog tvärtom om jag inte minns fel. Är membranen svarta ska dessa bytas till de nyare grön/blå färgade.

>och rengör portarna var
>50 mil annars fastnar dom
>ihop.

Helt rätt, kör man med förra årets Polaris Ves-olja så stämmer det att man behöver rengöra avgasventilerna ofta.
 

Edge

Semi PRO sledder
1 jan 2000
34
0
0
Öööhh, det är nog tvärtom om jag inte minns fel. Är membranen svarta ska dessa bytas till de nyare grön/blå färgade.

Öööhh du minns nog förmodligen fel för jag har just bytt ut mina blå till svarta och har sjäv pratat med polaris ang detta problem. Läs läxan!
 

Snarven

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
hur har du lyckats få tag i gummimembranet ? Jag har beställt det för 2 månader sedan och ringt runt halva Sverige på jakt efter ett till min xc 600:a -00. Inte ens Polarissverige kunde fixa hem ett alltså. Så nu har jag varit tvungen att beställa från www.partsland.com i USA... !!! Där finns för övrigt sprängskissar till Polaris.... :)

 

jonssonpe

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Ringde till MIN återförsäljare i går och
beställde membran, fick dom i dag.
Men dom hade INTE hört talas om
att det fanns olika färger att
välja i mellan.


 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
>Öööhh du minns nog
>förmodligen fel för jag har
>just bytt ut mina blå till
>svarta och har sjäv pratat
>med polaris ang detta
>problem. Läs läxan!

Jag är inte ute efter någon pajkastning men ska förklara varför jag tror du har fel.

I Polaris egna parts manuals så är det samma artikelnummer på -02's och -03's bälgar till 700/800 kubikarna, dvs det bör inte kommit nya bälgar till -03.

I tidningen Snowtech magazine så finns det alltid ett par sidor med servicemeddelanden och justeringstips (Service & Tuning Notes) till nya maskiner.

I Sep-2002 numret har man kunnat läsa följande:
"If your Polaris Ves engine does not reach full operating RPM, remove the plastic cover and inspect the rubber bellows for cracks. If you find a black rubber bellow, it is suspect for failure. Replace it with part number #5412147 which is made of a more durable blue material"

Dvs de nya bättre bälgarna ska ha #5412147, vara blå och enligt parts manuals funnits redan -02.

Därför tror jag antingen att det blivit något missförstånd mellan dig och Polaris, eller så har de inte varit helt ärliga.

Hur som helst skulle det inte vara första gången Polaris "tummade" på sanningen. Det har dom gjort flera gånger tidigare.

Speciellt eftersom många tillbehör till avgasportarna varit restnoterade både i Sverige och USA.

 

Boss

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Tänkte bara göra ett tillägg ang. rökpuffar från ves-husen.

Det är inte säkert att bälgen är trasig.

Det kan även vara så att muttern för att skruva bälg till avgasventil antingen kan ha "tappat gängorna" eller lossnat. Detta har vissa råkat ut för.

Om du lossar dina ves-portar från cylindern kan du själv kolla deras funktion, antingen genom att lossa det svarta locket och inspektera eller att göra en täthetskoll.
(kolla bild 1 på länken: http://www.hardcoresledder.com/ves.htm )

Täthetskoll:
Tryck/fjädra upp avgasventilen i det lossade ves-huset, sätt därefter fingret för hålet på det svarta plastlocket. Låt därefter avgasventilen "fjädra ut" med fingret kvar för hålet. Om allting är som det ska (tätt och med hela bälgar) så ska avgasventilen INTE löpa hela vägen ut igen, utan stanna ungefär halvvägs (kolla sista bilden på samma länk).

Om du har "tryckläckage" i bälg eller mutter kommer inte avgasventilen att öppnas som den ska, vilket kan leda till kolv/cylinder/motorhaveri pga den höga värmen.



 

jonssonpe

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Tack för tipsen!
Var och hämtade skotern i dag,
det var det ena membranet som
hade gått sönder p.g.a att allt
satt fast och hade kladdat ihop.
Har kört ca. 50 mil med halvsyntet,
det räckte för att kladda igen hela systemet.

OBS!!
När jag köpte skotern (ny) så fick jag
en 5 litersdunk med på köpet (Spectra Halvsyntet rätt så dyr olja), samt att jag vart rekomenderad att köra vidare på den oljan.
Det gick 50 mil, sen var det kört....

Tydligen så går det inte att köra på något annat än "VES-olja", om man har en motor som är från -02 eller nyare.
(På 01:eek:rna verkar det gå bättre att köra med annan olja.)
Trodde det skulle vara ekonomiskt att
köra med avgasventiler men det verkar gå jämnt upp, med tanke på att "VES-oljan är dubbelt så dyr.
Polaris for ever..?? ;-)