VES-motor och Ryde FX dämpare

Manx

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Umeå Sverige
Hej, jag har en Polaris XC 700 Deluxe och jag har hört att Polaris 700 fick VES-motorn först -02, stämmer det? Hur fungerar de elektroniska boggi dämparna? Hur fort ska en XC 700 -00 gå? Har hört att de ska kunna gå 180 km/h.

Mvh//Manx
 

j0ost

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
det är bara att kolla sitter det några klockor ovanför utblåset? men jag tror att det stämmer att den kom 02. kom 00 på 600&500 motorerna
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
edge 700:an -02 var ju med i skoterledens speedrun kolla under artiklar. för mig att den gick 162 km/h enligt dom laser mätt. vilket motsvarar kansek 180-185 på mätaren
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Varför glädjemätare? Det hänger ihop med hur föreskrifterna för hastighetsmätare ser ut.

Kortfattat kan man säga att en hastighetsmätare aldrig får visa för lite och den får visa max 10 % + 4 km/h eller 5 % + 10 km/h för mycket.

Mätaren behöver bara uppfylla kraven vid 40, 80 och 120 km/h, över 120 bryr sig myndigheterna inte alls om vad den visar.
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
ändå är det ju lite störande att de inte kan tillverka exakta hastighets mätare, dags att skotertillverkarna börjar jobba på det nu.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hastighetsmätarna på skotrar är ungefär lika bra som de man hittar på alla andra fordon. Man bör ju också tänka på att ett instrument som sitter i den miljö det är frågan om på en skoter - temperaturväxlingar, fukt, vibrationer, oljedimma etc - måste byggas rätt grovt och stabilt för att över huvud taget hålla. Precisionen får man bortse ifrån. Även om mätaren är kalibrerad så den visar mitt i toleransområdet (alltså drygt 5 % för mycket) när den är ny så kan den driva iväg rätt kraftigt med tiden.

Sådana hastighetsmätare där wiren går in rakt framifrån (i linje med visarens axel) kan börja visa alldeles för mycket med tiden. Det beror på att lagret för visaren sitter mitt i den magnet som drivs runt av wiren. Om det börjar kärva pga gammalt fett eller någonting så kommer friktionen i lagret att hjälpa till att vrida på visaren. Jag råkade ut för det där på en bil en gång i tiden. Jag blev misstänksam mot hastighetsmätaren när jag upptäckte att det gick mycket fortare att köra lagligt en viss sträcka med andra bilar. Tog loss hastighetsmätaren, riggade upp en elmotor, varvtalsgivare och frekvensräknare för att kolla hur mycket fel den visade. 25-30 % för mycket över hela området! Jag plockade isär hastighetsmätaren, gjorde rent och smorde lagret med någon tunn olja. Sedan provade jag igen, då visade den så exakt man kunde läsa av (inom ±2 % i alla fall) upp till 120 km/h, däröver började den visa för lite. Vid 180 var felvisningen ca - 8 %. När jag upptäckte det här var bilen 5 år gammal och hade gått ca 8000 mil.