Ves extreme

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
107
63
Du har möjligtvis inte blandat ihop det med glykol? Blandar man etylen och propylen kan det bli katastrof. Men oljor har jag blandat i alla år och det enda jag varit med om är att oljorna skiktat sig pga olika viskositeter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Du har möjligtvis inte blandat ihop det med glykol? Blandar man etylen och propylen kan det bli katastrof. Men oljor har jag blandat i alla år och det enda jag varit med om är att oljorna skiktat sig pga olika viskositeter.
Samma här, jag har blandat alla tänkbara oljer i hela mitt liv utan något som helst problem och jag har kört tvåtaktare utan avbrott i 38 år sommar som vinter. På fyrtakssidan kan man blanda hursom de står tom i instruktionsboken till bilar mc mm. Jag har svårt att tro tvåtaktsolja ska bete sig annorlunda.
Men som du säger bör man inte blanda etylenglykol med propylen.
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Samma här, jag har blandat alla tänkbara oljer i hela mitt liv utan något som helst problem och jag har kört tvåtaktare utan avbrott i 38 år sommar som vinter. På fyrtakssidan kan man blanda hursom de står tom i instruktionsboken till bilar mc mm. Jag har svårt att tro tvåtaktsolja ska bete sig annorlunda.
Men som du säger bör man inte blanda etylenglykol med propylen.
Ne jobbar som mekaniker så kan skilja på olja och glykol, har hänt en gång minns dock inte märke vart som en slush, anade att dom skulle gå att blanda men tänkte bättre fråga först 👍
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Blandar man tex helsyntet med mineral så är det "värsta" som kan hända att man tappar vissa egenskaper som helsyntet har
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ne jobbar som mekaniker så kan skilja på olja och glykol, har hänt en gång minns dock inte märke vart som en slush, anade att dom skulle gå att blanda men tänkte bättre fråga först 👍
Då måste da ha varit vatten i någon av oljerna för då blir de liknade slush när de skakas om. De går som sagt blanda mineral med helsyntet för syntet är i grunden en mineral med extra tillsatser i.
 
Reactions: Cerez86