Ves cyllar på non ves block?

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Kallops!

Tänkte höra med folket här som skruvat i ett par fler skotrar än jag,
Är det samma block på min 800 LE ( 800 high output twin, non ves ) som på edge 800 MED ves?

Sugen på att införskaffa mig ett par ves cyllar till pärlan.

Som sagt, byta endast cylindrar+kolvar eller måste jag byta ut hela motor eländet?

http://www.tikka.se/default.asp?ID=87&menu_item=87 till höger ;)

Mvh / patrik
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jag har för mig att det är samma bottendel, ta och kika lite på sprängskisserna. dom hittar du i polarisdelen här på forumet
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Du har inte mycket att vinna på att ves-konvertera om det är std-burkar du tänkt dit med. Några kusar på mellanregistret men inget på toppen. (och jag tror att du även måste byta avgassystem)

Så frågan är om det verkligen är värt det??? Skulle nog hellre porta dina befintliga cyllar för pengarna och sopa i nya kolvar, (och passa på att kolla upp veven när ändå motorn är isär)

Om det är 910-kittet på Tikkas sida du funderar på så är jag inte helt säker att det passar på din bottendel, men det svarar ju Tikka bäst på. En gång i tiden hade AGS i Malå ett antal Polaris orginal VES-konverteringskit på hyllan, är du verkligen sugen kan du ju höra om dom har nåt kvar även om jag misstänker att dom rykt vid detta laget.