VES 800 lätta Nervarvnings klonkar!!

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Skapligt har kört ca 80 mil på min maskin som jag köpte i november åkte till fjällen i december såg att remmen som satt på var sliten så jag bytte den mot den andra som jag hade i reserv, kan nog fan stämma att dom där knackningarna kom efter det fan. Har du några andra symptom ryckig gång vid dragläget eller så? :)

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Okej, haha nej ryckning vid dragläget var på förra skotern.
Har nog inte märkt någonting annat. Kör du med orginal rem eller?

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
240 mil borde inte gjort någon större inverkan på vikter mm. Men kanske en rengöring behövs.
Skit från variatorremmen kan få sekundären att kärva. Under acceleration så växlar variatorerna säkert på bra men under nerväxling kanske skivorna går tillbaka ryckvis och skapar något klonkande ljud.
Inspektera även remmens sidor om några ojämnheter finns.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
240 mil borde inte gjort någon större inverkan på vikter mm. Men kanske en rengöring behövs.
Skit från variatorremmen kan få sekundären att kärva. Under acceleration så växlar variatorerna säkert på bra men under nerväxling kanske skivorna går tillbaka ryckvis och skapar något klonkande ljud.
Inspektera även remmens sidor om några ojämnheter finns.
Hur och vad gör man rent med för bästa effekt? mvh

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
har samma på min 03 800.. både med klonk och tomgång.. vet dock inte va det är. Men min prim variator är slut :p Iaf bussningar och sånt.. den låter inte så bra. Men den får hålla denna säsong.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
min primär rasslar också, rullarna är slitna verkar det som, de går att "spela" dom fram och tillbaks. men de är inte nerslitna nånstans så de är väl bra.

mvh

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ja det kanske är för att det inte är variatorn som gör dom, läs hela tråden
alla motorer klonkar, frågan är hur det låter det är relativt.

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Halloj alla! Var i fjällen i helgen å åkte lite blev massor med pudersvängar odyl, upptäckte även att den inte stannar på tomgången mer + att klonkarna försvann :) Killen jag köpte skotern av sa att den var bestyckad för att åka i messlingen, och jag har stuga i Ljungdalen inte alls långt ifrån varandra, kanske har det någe med det att göra vad tror ni polaris experter? :) MVH