Ves 800 avgasportar

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Till en 800 ves 03. Går det inte att ta giljotiner från nyare maskiner.
Polaris utbytes giljotiner till min har inte de samma artickel nr som någon nyare maskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Till en 800 ves 03. Går det inte att ta giljotiner från nyare maskiner.
Polaris utbytes giljotiner till min har inte de samma artickel nr som någon nyare maskin.
Beställ dom från 05ans 800 då får du garanterat rätt giljotin. Men beställer man med det gamla artikelnummret så ska man ändå få den nya rostfria men det kan ju vara så att dom har den gamla i alu hemma och då kan du ju tänkas få den. Så det bästa är att ta den från 05ans. Artikelnummer: 5134492

Vad är det för artikelnummer på "utbytes" giljotinerna? Kanske billigare :)
Tänkte precis beställa en giljotin så kan man hitta den billigare så är det bara bra...
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
tror det står SS vid artikelnummret eller om det är före nr,anledningen som jag tror att nummret skiljer är att polaris har ett färdigt KIT som inkluderar gummibälgen giljotinen 1 packning och 2 fjädrar minns inte riktigt men jag tror att det kittet gick på 2500kr för 2st alltså 1250kr st


VALVE-GUILLOTINE-800 SS,MACH (5134492 SS = stainless steel
 

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
tror det står SS vid artikelnummret eller om det är före nr,anledningen som jag tror att nummret skiljer är att polaris har ett färdigt KIT som inkluderar gummibälgen giljotinen 1 packning och 2 fjädrar minns inte riktigt men jag tror att det kittet gick på 2500kr för 2st alltså 1250kr st


VALVE-GUILLOTINE-800 SS,MACH (5134492 SS = stainless steel
finns ett kitt men tror det är per giljotin, art nr 5134492 nummerändrat till 2202838 kitt-ss guillotine w/springs à pris 1286 :-:hmmmm2:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
så dom tar alltså 29dollar för den lilla fjädern :) som normalt kostar ca 14dollars eller ingår det fler fjädrar?

Någon som vet vilken fjäder/fjädrar som ingår i kitet?

Edit: kollade på motorhusets prislista och där är kitet faktisk lite billigare än enbart giljotinen. Gick på 1335kr löst där.

Men i usa kostar enbart giljotinen 72dollar och kitet 102dollar.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
minns inte artikelnummret men tror att det där är kittet jag köpte och då följde det med den gummibälgen också samt 2 st fjädrar en hård och en mjukare. färgen på den ena är rosa eller lila sen den andra kommer jag inte heller ihåg men kan kolla vad som är kvar i lådan :)
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
köpte två kitt härom dan,de som följer med e giljotinen,bäljen,packning,rosa fjäder för prox medfler å gul fjäder som e längre för rmk
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Asker.
Ge mig en länk till en firma som säljer dessa kitt för 100 dollar. Lär ju beställa därifrån. Frakten med usps kan bara inte bli så stor pga storleken och vikten.
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Dollarn ligger ju kring 7 kr. Men hur mycket ska man plussa på per dollar innan man moms osv. Man skulle ju ju ha beställt en oljepump till 800 -03 därifrån. De tog 1500kr och på Klaix makiner tar de 3500kr.
 
P

powq

pratade med ÅF just precis, det är inte Recall på min SKS 800 03:a, det är bara pynta.
2x1286 kr för kittet (spade, fjäder, mutter, membran, packning)
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
KIT-800SS GUILLOTINE W\SPRINGS
P\N 2202838

COMPONENT USAGE FOR THIS KIT IS AS FOLLOWS

*SS GUILLOTINE P\N 5134492.......ALL
*PINK SPRING P\N 70041704-03......2003-2005 800CC RMK
*GREEN\YELLOW SPRING P\N 7041786-08.....2003-2005 800CC
...TOURING,PROX,XCSP\CLASSIC,PRO,SWITCHBACK


NOTE:pOLARIS RECOMMENDS THAT BOTH EXHAUST VALVE BE REPLACED DURING SERVICE,RATHER THAN REPLACING A SINGEL VALVE,THIS WILL MAINTAIN MAXIMUM PERFORMANCE OF YOUR SNOWMOBILE

 

maverick661

Aktiv medlem
28 feb 2010
52
0
1
Docksta
Väcker den här tråden igen då ja just köpt mej en Vertical Escape 800 -03 med 460 mil på mätaren.

Jag hade tänkt ta lös avgasportarna och se om de är den rostfria modellen, det jag funderar på är dock om ja behöver nya packningar och eventuellt fjädrar om jag bara tar lös för att kolla? Om ja skulle behöva byta från aluminium till rostfria så får ja väl med packningar där?

MVH
 

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Jag köpte mig precis nya giljotiner hos polaris ÅF i Piteå.
1188kr/ "kit". Giljotin, fjäder, membran, packning.
Enkelt och snabbt. Jag övervägde E-bay men tiden det tar att få hem grejjern för att spara nån hundring tycker jag inte det är värt...
 

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
köpte två kitt härom dan,de som följer med e giljotinen,bäljen,packning,rosa fjäder för prox medfler å gul fjäder som e längre för rmk
:argue: :fencing:

Jag köpte 2 giljotin-kit igår och monterade dem... enligt packsedeln så ska det vara DEN LÄNGRE GUL/GRÖNA fjädern till Pro X/ X2... Till längre maskiner typ RMK ska det vara den (KORTARE) ROSA fjädern.
Jag var ut en vända och tyckte att den gick bra med dom gulgröna fjädrarna...

Är min packsedel fel eller har Freddson bara skrivit fel? :hmmmm2:
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
:argue: :fencing:

Jag köpte 2 giljotin-kit igår och monterade dem... enligt packsedeln så ska det vara DEN LÄNGRE GUL/GRÖNA fjädern till Pro X/ X2... Till längre maskiner typ RMK ska det vara den (KORTARE) ROSA fjädern.
Jag var ut en vända och tyckte att den gick bra med dom gulgröna fjädrarna...

Är min packsedel fel eller har Freddson bara skrivit fel? :hmmmm2:
du har så rätt ! har bytt giljotin på brorsans skoter och jämförde den med en polares switchback 700 -04 och dom var ej lika pro xr 800 hade bredare giljotin än switchbacken. kanske därför andra fjädrar. vet inte hur det är på andra 700or.
 

maverick661

Aktiv medlem
28 feb 2010
52
0
1
Docksta
:argue: :fencing:

Jag köpte 2 giljotin-kit igår och monterade dem... enligt packsedeln så ska det vara DEN LÄNGRE GUL/GRÖNA fjädern till Pro X/ X2... Till längre maskiner typ RMK ska det vara den (KORTARE) ROSA fjädern.
Jag var ut en vända och tyckte att den gick bra med dom gulgröna fjädrarna...

Är min packsedel fel eller har Freddson bara skrivit fel? :hmmmm2:
Fick mina nya från vår ÅF i Övik idag, och på min packsedel stod det precis samma som på din.
Var också tur att ja bytte mina, en av dem hade börjat deformera sej, var riktigt knivigt att få lös den.

Är det nödvändigt att köra in de nya på ett särskilt vis eller är det bara att köra som vanligt?

Såg att TS frågade om hur man gör för att få lös smälta portar, han har säkert löst det men om nån annan undrar så gjorde ja så att ja skruvade fast ett plattjärn och bände lös med kofot. gick ganska bra med en jävla massa motorolja på plats. Ska tillägga att den inte vara så hemskt skadad då ja bytte heller kan vara knivigare för andra.


MVH
 
Last edited:

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Det där med fjädrarna har jag också märkt, en bekant bytte giljotiner i sin -04 800. Han hade RMK-fjädrar i sin från början, men när han satte i rätt (enligt packsedeln) så blev det mer tjong i maskin. RMK-fjädrarna gjorde tydligen så att portarna öppnade tidigare och enligt honom upplevdes skotern som slöare på det viset.
Jag vet tyvärr inte vilken färg som är på vilken fjäder, men RMK-fjädrarna skulle enligt uppgift erbjuda ett mindre motstånd, alltså gick det enklare att trycka ihop dem med fingrarna än övriga modellers fjädrar. Varför det är på det här viset vet jag inte, om det är meningen att portarna ska öppna tidigare på RMK eller om de har mindre och därmed lättare giljotiner...

Hoppas detta hjälper någon iaf.