Vertical Edge 800 -03 templampa lyser och går dåligt

maiztah

Medlem
16 dec 2009
16
0
1
arvidsjaur
Undrar om någon kan hjälpa mig med vad det kan vara för fel, körde hela gårdagen utan problem och när jag skulle iväg så lyste templampan och skotern gick väldigt dåligt.

Tacksam för svar

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
har du kollat tempgivaren som sitter på toppen.
den med 2 kablar i.?

min 700 började gå dåligt med samma symtom. och efter att jag bytte den blev den bra igen. :)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan vara som RMK700 säger.. är de fel på din tempgivare på toppen så börjar skotern gå kasst.kan vara så att den ger signaler att motorn har för hög temp.så motorn går i så kallt "nerkylningsläge"..alltså polaris har ett program för motorn när den blir för varm.den börjar spruta in soppa i motorn i högre mängder för att kyla ner cylindrarna / avgaserna.. tills du hinner ut i snön..etc.

fru_nilsson

Medlem
4 jan 2010
20
0
1
jaha så polaris har en säkerhets grej på det? för jag åkte på hårt packad led förlänge så när jag skulle gasa på så bluddra den utav helvete så jag slog av den på en gång och kolla lite, sen när jag starta den igen såg jag templampan. så den sprutade alltså in bensin?

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
jaha så polaris har en säkerhets grej på det? för jag åkte på hårt packad led förlänge så när jag skulle gasa på så bluddra den utav helvete så jag slog av den på en gång och kolla lite, sen när jag starta den igen såg jag templampan. så den sprutade alltså in bensin?
den går in i ett annat tändläge..........

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
kolla om kylarvätskan har frusit! det hade den gjort på min och då gick den dåligt och temp mätaren lös.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den går in i ett annat tändläge..........

ahh nu när man börja tänka..klart den ändrar de=) hur ska den kunna spruta in extra soppa på en mekanisk gasare..myy bad=)..

men den börjar blöddra iaf..nååå djäävulskt..

byt ut glykolen om du har den där skitglykolen som fryser vid -20grader....
sen så luftar du ordentligt... ställ skotern i uppförsbacken på tomgång å fyll på burken..

lyser templampan direkt när du startar skotern på morgonen så är de till 100% fel på din givare..du kan utesluta den genom att koppla ur den.. då ska de sluta lysa..

sen.har du byggt om kylsystemet på den?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
min gjorde precis likadant när insugsgummina var spruckna, sen gjorde den likadant igen när det var hål på bränsleslangen så den fick för lite soppa när jag drog på. proxr800

kolla upp gummina först.

förresten, är det inte på 2004 (svarta toppen) som 800 motorn fick den funktionen? knacksensor historien alltså

mvh

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
På min var det remen till vatten pumpen, så kolla den också.

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Min skoter kokade idag på väg till macken efter hårdpackad ledkörning, som avslutades med cirka 100m efter väg. Men jag såg ingen templampa som lös? Därimot så blöddrade den nå jävulskt men jag var mest oroad över att den började gå på ångorna sista biten fram men soppa fanns det i. På en edge instrumentering, vart sitter templampan? Har aldrig lyst för mig. Försökte titta men ljuset var så konstigt så det var svårt och se vilken av dom som är templampa.

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Min skoter kokade idag på väg till macken efter hårdpackad ledkörning, som avslutades med cirka 100m efter väg. Men jag såg ingen templampa som lös? Därimot så blöddrade den nå jävulskt men jag var mest oroad över att den började gå på ångorna sista biten fram men soppa fanns det i. På en edge instrumentering, vart sitter templampan? Har aldrig lyst för mig. Försökte titta men ljuset var så konstigt så det var svårt och se vilken av dom som är templampa.
Det kan ju vara så ironiskt att glödlampan/dioden som ska indikera tempvarning är trasig på något sätt. Värt att kolla!

Saxar in adressen till ett inlägg jag skrev i en annan tråd tidigare idag: http://forum.snowmobile.se/showpost.php?p=289239&postcount=11

Last edited: