Verktyg i fält?

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Nyfiken på vad ni släpar med er för verktyg när ni är ute och gasar?
Inte för att något går sönder men attackbjärvar och lömska skogstroll kan hoppa fram och hitta på djävulstyg...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Första hjälpen kitt, Bogserlina, Gorillatejp, Sett med insexnycklar, Knipex tång & avbitare, Bahco spärrnyckelsats(Här) & skiftnyckel, strips(buntband), t-röd & trasor och reserv uniballs till framvagnen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Brukar ha med mig insexnyckel som passar justerskruven på sekundärvariatorn, och nyckel som passar dit också. Sen nycklar för att justera mattspänningen. Sen givetvis det som följer med i orginalverktygsväskan.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Spännband, yxa och ihopfällbar såg.
Aldrig behövt skruva i skogen eller så under mina år, behöver man det drar man hellre hem den med sitt spännband.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag brukar inte ha med mig mycket verktyg annat än för att klara de mest uppenbara sakerna (originalverktyg, tändstiftsnyckel, morakniv, bra ficklampa/pannlampa mm), litar mer till bogserlina/spännband och att det finns någon i närheten som kan hjälpa till med hembogsering.
När väl något går sönder är det ju aldrig något som man hade väntat sig eller kunde förutse.

Skulle man vara så illa tvungen att ge sig ut på en långtur ensam kanske man får planera för en större verktygs- och reservdelslåda den dagen.

En fundering på vilka haverier som jag kan dra mig till minnes som har hindrat någon att ta sig hem för egen maskin:
-Urladdat batteri på gammal skoter med insprutning, orsakat av en sönderärgad rundstiftskontakt.
-En skoter körde mot en iskant på vattenreglerad sjö och vred av en styrspindel då ena skidan kom över och andra under iskanten.
-Skuren kolv.
-Bränsleslang av.
-Trasig spole i statorn.
-Fäste för justerskruv för mattspänning gick sönder på ena sidan, mattan hamnade så snett att det inte var värt att försöka fortsätta.
-Kedja av.
-Utslitet och felmonterat bromsbelägg kilade fast sig mellan ok och skiva.

En tredjedel av haverierna hade man kanske kunnat fixa med en rejäl medhavd verktygslåda.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Original verktygen på en nyare skidoo tycker jag man kommer riktigt långt med.
Vinterns väska kommer innehålla:
Fällbar såg
Stormtändare
Första hjälpen, sårtvättservetter är även ruskigt bra till att tända eld med
Fiberfix(bästa som hänt fulmekarn sedan silvertejpen) detta är äckligt bra å göra ett gips av även. Laga a-armar, styren, bromshandtag etc. (Dock under testmiljö jag använt det hitils)
Silvertejp
Bitssats
Lite extra rep
Muttersvarv
Insexkit med torx
Utvalda ringnycklar
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Brukar ha med mig insexnyckel som passar justerskruven på sekundärvariatorn, och nyckel som passar dit också. Sen nycklar för att justera mattspänningen. Sen givetvis det som följer med i orginalverktygsväskan.
Jag vet inte hur det är med andra årsmodeller, men jag fick inte med nån orginal verktygsväska när jag köpte min polaris (2016) förutom tändstiftsnyckel och verktyget för sekundären. Tycker det är lite dåligt faktiskt..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Jag vet inte hur det är med andra årsmodeller, men jag fick inte med nån orginal verktygsväska när jag köpte min polaris (2016) förutom tändstiftsnyckel och verktyget för sekundären. Tycker det är lite dåligt faktiskt..
Det är inte så mycket mer som ingår i de äldre pro-ride heller, är väll tändstiftsnyckel, variatorverktyget, något band för att starta om startsnöret går av och fjäderspännar verktyget till dämparna. Fast vill man spara vikt så kan man lika gärna lämna fjäderverktyget hemma för hur ofta använder man det i fält??
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Fiberfix(bästa som hänt fulmekarn sedan silvertejpen) detta är äckligt bra å göra ett gips av även./QUOTE]


Produkten är giftfri men undvik att få harts på hud, kläder, verktyg eller andra ställen där du inte vill ha det. Det kommer att bli mycket svårt att ta bort så gör inga försök att gipsa ben och armar med FiberFix... ifall du nu funderade på det...

Låter ju inte optimalt att gipsa med faktiskt... Möjligen utanpå overallen då.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Fiberfix(bästa som hänt fulmekarn sedan silvertejpen) detta är äckligt bra å göra ett gips av även./QUOTE]


Produkten är giftfri men undvik att få harts på hud, kläder, verktyg eller andra ställen där du inte vill ha det. Det kommer att bli mycket svårt att ta bort så gör inga försök att gipsa ben och armar med FiberFix... ifall du nu funderade på det...

Låter ju inte optimalt att gipsa med faktiskt... Möjligen utanpå overallen då.
Jo det är ju utanpå kläder eller en plastpåse inunder. Någonting å stabilisera med helt enkelt. Kramar man dessutom inte ur just nå vatten håller det sig hyfsat mjukt.
Visst två pinnar å silvertejp är ju makalöst bra det med. Fick jag släppa snålheten skulle jag alltid ha en samsplint i väskan
 
Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Brukar ha med ett par BR9ECS stift, inte för att det passar min skoter men nästan alla andra och det är förvånansvärt få som har med extrastift som man möter med problem efter leden.

I övrigt så har jag med spade, liten handsåg, kastlina, eltejp, pannlampa, spännband, multiverktyg, första hjälpen, torra sockar + ett par plastpåsar, skiftnyckel av bättre sort (Bahco 9031), buntband, ståltråd, dasspapper, tändstickor, extra handskar och en polygrip.

Å så verktygen som kom med skotern förstås.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Då jag oftast färdas vid kusten så duger verktygen som följer med. Brukar dock ha med mig värmepåsar för fötter/händer.
Mobilen är nog det viktigaste "verktyget" man ska ha med sig på längre turer,samt en kompis.