verical edge 800 tomgångsprob

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
Hejsan!

Blev med rmk i förrgår, förra ägaren har precis bytt båda kolvarna, och fodret i 1 cyl, allt verkar då fungera precis som det ska, men!

När man kört och stannar å är tomgången fruktansvärt hög ca 4000rpm
Så tar det en bra tid innan den börjar sjunka i varven ner till det normala.

Vad kan sig felet vara?!

Så en bonus fråga, vet någon vart man kan köpa kransen med kugg löst till startmotorn?! den är blank sliten =)


Tack i förhand för snabba svar! :hello:
 
Last edited:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hej du... Som jag förstått detta fenomen är att om T skruvarna till luften? som sitter på förgasarna är inskruvade för mycket så uppstår detta....
 

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
Tackar, ska ta en titt på det, för detta fenomen, blir endast om man har kört skotern, det blir ej om man bara står och varvar upp den.

Lika så gärna tipps på hur mycket man ska spänna kedjan, då jag tror förra ägaren spännt den lite för mycket, ett väldans vinande ljud hela tiden där inne.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Exakt så var det på farsans polaris.. och då vred vi ut dem lite grann och då vart det borta.....
Spänna kedjan.. släpp på lås muttern skruva ut skruven lite gran... skruva in den FÖR HAND till du inte orkar nå med... håll fast bulten med nycket och dra fast stopp muttern
 

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
Exakt så var det på farsans polaris.. och då vred vi ut dem lite grann och då vart det borta.....
Spänna kedjan.. släpp på lås muttern skruva ut skruven lite gran... skruva in den FÖR HAND till du inte orkar nå med... håll fast bulten med nycket och dra fast stopp muttern

Tackar och bockar, ska ut o pröva skruva lite på luften få see vad som händer!
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Gå inte och ändra nå om den annars går som den ska. De ska som föregående talare sa "rusa" på tomgången några sekunder innan de går ner till normal tomgång.
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
min switchback 800-05 beter sig pricis likadant på tomgången..."flippar" man till på choken så går den ner till normal tomgång.....lite irriterande.....vill gärna få bort det.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Vad jag vet så är det standard på liberty motorerna att tomgångsvarvet är högt en stund?
Kan säga att min 800 Liberty i IQn inte beter såhär iaf, lägger sig på klockren tomgång runt 1500 varv så fort man stannar.
Min Prox 600 däremot har däremot hög tomgång på uppåt 3000-4000 varv tills man använder choken...
Har hört att det ska en funktion på "crossmaskiner" att ha en högtomgång en stund efter att man stannat men Prox 600an är ju ingen renodlad banmaskin så jag vette fan ändå... Har inte kollat upp det så noga på 600an men som sagt, min 800 har klockren tomgång, den kommer f.ö från 03 precis som min Prox.
 

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
hm ja undra jag va man ska göra då, om ingen kan säga exakt att det ska vara så, ska dock testa det du sa med choken, få see om den beter sig lika.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Min -05 Switchback 800 gör precis likadant.
Håller ca 3000rpm i någon sekund och lägger sig därefter på 1000-1500rpm typ..
Jag märkte dock att "ruppar" man lite på gasen så sjunker varven och att om man fiskör så håller den inte höga varv när man stannar.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
min gjorde likadant, fast ja bruka bara gasa till lite så den sjunker direkt annars så finns de en enda stor skruv typ som sitt mellan förgasarna, kompisen skruva ner den och nu sjunk den ner till 1500-2000 varv på nån sekund :)
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
proxr 800an skramlade lite och hade jättehög tomgång innan den motvilligt gick ner.. TRASIGA INSUGSGUMMIN var mitt problem. livsfarligt.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Du får inte många olika "vibbar" utan du får många värdefulla tips!
Kolla dem alla är mitt tips ;)

Finns inga rätt o fel, kan vara vad som helst (kanske inte ens är något fel)

mvh/ Henke
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Hade liknande problem med min 700 VE när jag köpte den, bytte kolvar samt insugsgummi för dom hade torrsprickor och gått igenom förgasarna och återställt till originalbestyckning och kollat inställningar på luft och bränsleskruvar. Det gjorde underverk :) tidigare var man som ett nervvrak när man var ut och körde :afraid:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Pratade lite med asker om det här fenomenet ikväll, detta ska tydligen vara ett rätt vanligt fenomen på flatside förgasare som när dom börjar bli lite till milen börjar glappa lite och läcker då luftströmmar som höjer tomgången en stund. Varför den sedan går ner till normal kunde vi däremot inte komma fram till ett logiskt svar på. Jag funderade även det jag hört om att det skulle vara någon sorts funktion i att ha en höjd tomgång en stund men egentligen finns det ingen elektronik i dessa maskiner som kan justera detta på då främst förgasarna modeller, vad jag kan tänka mig iaf...

Så detta glapp i förgasarna kan höja tomgången men det är inget farligt då det bara påverkar tomgången, väldigt störigt dock...
MEN, hög tomgång kan ju även ske pga läckande insugsgummin som redan skrivits, eller den drar tjuvluft någon annanstans. Och detta är farligt då den fortsätter att få extra luft även på högre varv vilket gör att motorn går magert och riskerar att skära... Så har man hög tomgång bör man inspektera sin motor efter läckage... Jag har t.ex sprayat startgas runt insugsgummina och det påverkade inte tomgången så för mig beror tomgången mest troligt pga av glapp i gasarna då, detta kanske går att justera med luftskruven men det har jag inte testat...

Men detta med flatside förgasarna är alltså nått som jag fick höra av asker här på forat så även om jag litar på honom så lägger jag in en klausul för att jag kan ha fel ;) Men jag tror inte att det är någon inbyggd funktion med höjd tomgång så så att det skulle kunna bero på läckströmmar i gasarna låter iaf som en trolig förklaring...
 
Last edited: