Venture

jupiter98

Ny medlem
8 dec 2019
3
0
1
54
sverige
Hej har en 600 venture 1998 som spökar på lite,, då man kört en stund kanske 15 min så börjar lampan diagnostic blinka och den börjar gå sämre bluddrar och så,,och står den på tomgång så vandrar tomgången mellan 600/2000 varv och försöker jag varva upp den kan det låta som jag har en varvstopp på den
Nån som har tips på var man ska börja leta felet? Nån har pratat om Tors men ska den inte gå dåligt kall då med tacksam för tips
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Låter som statorfel när lindningen på statorspolen blir varm går den isär.
Men de låter även som soppabrist och de kan bero på igentäppt avluftning. Prova öppna tanklocket när den dummar sig!
 

jupiter98

Ny medlem
8 dec 2019
3
0
1
54
sverige
Ska den börja blinka Diagnostic lampan om det är nå med bränsle,,,, vilka funtioner är kopplade till denna diagnostic lampan,,,hur mäter man lättast upp om det är stator och vilka värden ska den ha
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Nä den borde inte känna av bränslebrist för den är för lite avanserad och den har ingen pipsensor eller spiksensor. De enda som den kan reagera på är möjligtvist om kylvattnet blir för hett typ över 90-100C. Nyare maskiner stryper ner effekten radikalt om de blir lilla minsta för varma men om Yamaha hade de redan 98 är frågan? Vattenpumpen kan ju ha lämnat in eller så enkelt som termostaten fastnat i stängt eller delvist stänkt läge. Mät upp vattentempen när de jäklas den bör inte va högrew än max 80c de ligger runt 50-60c bara om man kör i snö.Du kan testa tempen med stektermometer ner i expansionskärlet. Fler sensorer finns i luftburk en för att mäta insugstemp och en för att mäta tryck. Prova öppna tanklocket som första felsökning och ta även vattentempen då . Du borde även se i expansionskärlet om vattnet pumpas runt när den överstigit ca 55-65c för då öppnar termostaten de brukar bli en väldig fart på vattnet då. Hitta rätt kablar och värde för stator står i verkstadsbok som du troligen hittar på nätet. Sök även på Youtube skriv stator Yamaha venture 600 så kan de finnas film hur du ska mäta.