Venture rs TF 2006 startmotor klickar

Eldtroll

Medlem
10 jan 2021
5
0
1
42
Gällivare
Hej!
Plötsligt går startmotorn inte runt på min Yamaha rs Venture TF 2006. Senast jag körde så klickade det första gången jag vred på nyckeln, men andra gången så gick startmotorn runt. Denna gång så klickar det bara när jag vrider på nyckeln. Testade koppla till starthjälpsbatteri, men ingen skillnad. Enligt detta är det bra spänning, 12,6 V.
Vad ska man tro? Startrelä? Startmotor kass? Hur ska man felsöka?

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
468
97
28
norrland
Prova koppla starthjälps batteriet direkt till skotern dvs koppla bort det ordinarie batteriet kan vara kortis i det hjälper inte det kan det ju vara start relät som hängt sig vet inte hur det är på Venture men på tex Nytro brukade dom frysa.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.212
173
63
Säfsen
Lokala skoterklubben hade en RS Viking 2007 som slutade att starta på liknande sätt som din.
Själva startmotorn fungerade när man kopplade ström direkt på. Startreläet var det heller inget fel på vid kontroll.
Det var en hel del ologiska fenomen, eller de kände ologiska när man använde logisk felsökning. Spänning fanns på många ställen vid test, även fram till startreläet...
Mätningen skedde med voltmeter och minusklamman direkt på batteriets minus och då fanns plus där det skulle, men startmotorn ville inte.
Efter 77 helvetes fan och 812 satans jävlar och alla logiska lösningar testade så fanns bara en förklaring, brist på minus (jord) och det måste vara mellan batteriminus och motorblocket. Så med en bra kniv så sprättades kabelstammen upp, den som går på höger sida i motorutrymmet. Och efter inte alltför mycket sprättande så dök felet upp, en "öppen" skarvpunkt av en drös av minuskablar som ärgat sig totalt gröna och då såklart hade dålig och ingen kontakt. Skarven var alltså en äkta amatörskarvning med uppskalade kabeländar som tvinnats ihop och sedan paketerats in i kabelstammens hölje. Efter tio år så hade ärgningen gjort sitt jobb.
Rengöring av ledare och sedan mycket flussmedel och en lödkolv modell skitstor så var skarven bättre än ny och den fick även en krympslangstätning för säkerhets skull.

Säger absolut inte att det är felet på din Venture, men det kan vara bra att veta att det är ett fel som kan uppstå.

Eldtroll

Medlem
10 jan 2021
5
0
1
42
Gällivare
Intressant. Ska kolla om det kan vara nån skum skarv någonstans. Startmotorn sitter som jag förstår det dock inte så smidigt till, verkar vara under motorn så det är bökigt deluxe att testa koppla ström direkt på den. Men kanske något man ändå bör testa först innan man börjar beställa en massa grejer att byta ut…

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.212
173
63
Säfsen
Med risk för att verka korkad, är det plus eller minus jag ska koppla till motorblocket?
Batteriets minus till motorblocket.

Skulle inte det hjälpa med bättre batterijordning av blocket så kan det bero på den där skarvpunkten jag nämnde, för det kan vara fler minusledare där som tappat kontakten med elsystemet.

Med batteriminus mot motorblocket så kan du testa att själva startmotorn fungerar genom att ta en startkabel från batteriets pluspol och ge kontakt på startreläets UTGÅENDE anslutning, alltså ledaren som går från startrelä till startmotorn.
Men ta det väldigt försiktigt så att du inte kortsluter batteriet mot gods på skotern!!! Och "dutta" bara till med plusanslutningen så att du hör om startmotorn reagerar.
Sitter kontakten på startreläet dåligt till så kan du kanske använda en lång metallstång som du isolerar med en slang så att bara yttersta ändarna sticker ut, sedan så trycker du stångens ena ände mot startreläets utgående anslutning och "duttar" till med startkabelklämman mot den andra änden av stången.