Venture rs 2006 variatorfrågor

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Hejsan!

Har nyligen inköpt min första venture fyrtakt... Det är en 2006:a som gått 1400 mil.

Då jag kikade över variatorn så märkte jag att bultarna (3st) som själva rullarna sitter i på primären går att "rucka" på några mm fram och tillbaka. Precis som att muttern ej är riktigt åtdragen (har dock försökt skruva åt den hårdare och det går väldigt trögt). Ska det vara så... ett glapp? Jag tycker det låter lite skramligt och misstänker att det där kan vara en bov.

Tacksam för hjälp!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja de börjar skramla därifrån när axialglappet blir för stort. Jag brukar shimsa typ göra tunna brickor så spelet blir minimalt utan att göra vridningen av vikten trög. På kompisarens Yamaha rage shimsade vi med tunna epoxylaminatshivor som vi klippte till själv och borrade hål för pinnbulten. De håller dock längre med stål eller mässingplåt som du klipper till runda brickor av och borrar hål i. Man kan även offra ett bladmått för då har man många tjocklekar att välja bland. men de är svåra att borra i!Obs gör de tight men inte trögt!
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Tack för svar... vill bara understryka att det endast är bultarna som rullarna sitter i som glappar å inte bultarna som vikten sitter i... men i så fall bör jag skruva bort bultarna och sätta ”vanliga” lämpligabrickor på varje sida för att göra det tajtare.? Är det farligt att köra med den som de är nu? Är de nå annat på variatorn man bör kolla upp tro?
ett nytt fenomen för mig är att primären ”smäller” ihop skivorna vid ett visst varvtal istället för att ”smyga” ihop innan den tar tag i remmen... ska det vara så? Uppstår ett visst oljud när den far fram och tillbaks på tomgångsgasning...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja rullarna jag skrev fel.De är inte skadligt att köra med skramlande rullar de är mest störande bara. Ja de är bara köpa org brickor eller tillverka egna brickor. Jag är dock skeptisk att org yamaha brickor gör de helt tyst de blir säkert bättre men inte helt tyst.Om inte org brickorna är så dyra så prova byta dem.
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Bifogar en fil på sprängskiss... Det är alltså bult nr 15 som har ett glapp gentemot muttern nr 16. själva rullen mm som sitter "inne" i korset (nr 21-23 ) är okej... så frågan är om man det ska vara så eller om man kan lägga brickor utanför själva korset direkt vid skallen på bulten och på den andra sidan vid muttern?
Det är alltså inte själva rullen som låter illa tror jag utan själva bulten och muttern som slår mot korset.. jag vet inte om jag törs dra åt muttern något mer heller för den gick väldigt trögt.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja de stämmer bra och nr 21 ser ut som standardbrickor. Dessa nr 21 brickor kan va sliten så de kan bli bra med nya men att göra nya själv är säkrast för då kan man kompensera för ev slitage i korset. De går bra att pilla dit flera tunna shimsbrickor vi satt dit 2 st en 0,5mm och en 0,3mm på varje sida bult då blev de sugpassning och variatorn blev tystare. Dra absolut inte åt muttern de hjälper inte för gängan tar slut när muttern är dragen max moment. Dessa variatorer skramlar ju även i glappande splines mot vevaxeln de skramlar redan som ny mer eller mindre och vissa låter väldigt mycket. Men det skramlet ska man ge f i att fixa för de är medvetet glapp från yamaha för att ta bort ev brytningar eller expanderande material. Många limmar dessa splines men de är big NONO! Svetsa liyte på en eller två splines och slipa till så de blir mindre spel i splines är ok för då kan den fortfarande röra sig. Detta skrammel märks bara utan belastning på tomg du kan prova trycka fast foten eller en bräda mot variatorn på tomg så den får lite motstånd och blir den tyst då är de splinesen som ger missljudet.