Venture Multipurpose Bra/dåligt? Erfarenheter?

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag var förbi min Yamma handlare och frågade om hur jag bör bogsera min släde om den pajar. Robban tittade oförstående på mig och sa, Pajar din Yamma så ringer jag helikopter och hämtar den. Men om dödar knappen är nertryckt då får du pejja jettaxin. :becky: Kaxigt ! Hoppas gode Robban har på fötterna.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Jag har en 2013 mp 50 mil. Tycker den är tung styrd. Jag har släppt allt som går på balata remmen och spänt främre boggi dämparen, bakre fjädern på mjukaste samt släppt på framstötdämparna till mjukaste enligt instruktionsboken. Men upp levs än lite tung styr. Enda som är kvar att att justera är viktförskjutnigen i boggin, vi får se hur mycket det på verkar skid trycket. Tycker främre boggin saxen är lite för högt monterad från fabrik tror största problemet är där. Men jag e inte sugen att borra nya hål i tunneln och sänka fr saxen. Hur upplever ni styrningen tung/lätt? Ska se om det finns fler justerings lägen för främre saxen tex i boggi skenor.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Hitta rätt mkt is vid styrstångens slut nere vid buken, tror det har orsakat det. Blir provkörning idag. Ska silikonera igen springor fram vid styrstången, bör ätgärda problemet.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vad har du för styrstål! jag monterade dubbla styrstål och tyckte den
blev mer lättstyrd + att spårkänsligheten försvann.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Jag tar tillbaka det jag skrev, var ute en sväng idag och tänkte på det då. Den är tamefan väldigt tungstyrd, märktes tydligt nu när lederna är skitdåliga och man körde långsamt. Dessutom om man står stilla på led så går det inte att vrida skidorna alls.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Jag har gjort allt jag kan för att få mindre skid tryck. Bakre boggi fjäder på mjukaste, balata remmen på slappaste, främre boggi dämparen uppställd, framvagndämpare på mjukaste enligt boken. Boggi kopplingen på max viktförskjutning. Fortfarande rätt tung styrd vid kryp köring, bättre blev det när kärn isen är väck nere vid styrstågen. Jag har original 2013 mp skidor. Antingen byta skidor med kortare köl, mindre aggresiv köl, eller sänka främre boggi saxen. Jag kommer nog byta skidor, måste läsa på vilka skidor som underlättar styrningsmotståndet. Läste att SLP powder pro gjorde en Xtx(om jag inte missminner mig) lättare att styra, denna hade samma syndrom, tung styrning
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Bumpar lite då jag gjort mig av med min MP efter 7 säsonger. Jag fick åka ganska långt ner i landet för att lyckas göra en bra affär på den.Det gå inte att sälja i mina trakter då alla ska ha nytt av andra märken. Jag köpte maskin för ca 80 tkr flong ny körde 7 säsonger som sagt utan minsta missöde. Enda som hände var att min son inte drog åt polskruvarna till batteriet som orsakade lite problem. Ekonomiskt blev den en av de bästa skotrar jag ägt. Köpt för 80 kört 7säsonger 700mil fick 40 för den i byte. ':)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skall bli intressant hur nästa 7 år blir, dvs om kvaliteten är bra även på längre sikt. Min gamla Venture är 19 år nu, aldrig en driftstörning. Faktiskt lite sugen på en MP att ersätta den med (pga lukten).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hur är MP i mjuksnö? Har sneglat på den och den är ju i rätt prisklass. Säkert fin att åka på pimpelturer med.

Är den att jämföra med En Lynx 5900/Lynx ST600 i snön?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
5900/st600 är helt andra skotrar och jag tror inte att MP är i klass med dem - mindre matta, högre tyngdpunkt tex.
Men frågan är om du skall dra ledsladd i ospårad djupsnö? Som multimaskin med god komfort ligger den bra till, särskilt om man inte uppskattar märkliga fel...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Är ju just märkliga fel dom har, Jordfel, fel på backhelvetet, glapp i framvagn, och framvagnen är gjord av smör. Min blev krokig utan att jag märkte när, bara inspirerad ledpisk. Nä, glad att jag sålde min, finns så oerhört mycket bättre skotrar. Men den är rymlig och har bra vindskydd. Och går att åka fort på taskig led. Sen slutar fördelarna.
Hade min samtidigt som jag hade en st550. Och nä, lössnöegenskaperna är inte i närheten av varandra. Men då är ju en st svårslagen i lössnö smyg.
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Så har jag gjort mina första mil med min MP.
Jag köpte en maskin som ska fungera bra efter led och där vi ska kunna åka två med bra komfort samt att jag ska slippa jävlas vid kallstarter eller överlag.
Med mig hade jag en Ski-Doo Renegade e-tec(?) + en Ski-doo, minns inte vad för racer det var.

Sammanfattning:
Det blev 4 mil med ett stort leende.

Lite mer i detalj:
Efter att den stått i några veckor så blev det start i -6. Den startade bra, på första försöket, om än att det kräves några varv på startmotorn. "Boggie-klossen" ställd för 2 personer fast jag var själv på maskinen.
Första kilometerna var de roligaste, då vi fick trixa oss fram efter en trång "matarled" fram till den officiella leden. :)
Maskinen är stor o tung men det funkade bra ändå då jag har längden och massan.

Väl ute på leden upp på fjället, gick den himla fint. Bra avfjädrad, styrde bra utan speciella tendenser till att vilja spåra med skidorna. Det jag är mest nöjd med är sittställningen. Jag sitter fantastisk bra på den trots min längd. Jag uppskattar att det är mer likt motorcykelställning nu mera.
Den, vad jag tycker, behagliga ljudnivån var också positivt.
Bra halvljus men lite väl högt ställt helljus. Jag vet inte om jag kan skruva ner helljuset utan att halvljuset också blir "kortare"?
Däremot så tycker jag att det låter illa när man släpper gasen och den blir motorbroms eller vad jag ska kalla det, i tex brantare utförslöpa. Men jag vet inte, även de som var med sa att de har ett klart avvikande ljud vid motorbroms på sina maskiner.

Dag två körde min fru maskinen, både ensam och med mig. Det gick bra men givetvis fick en som är 30 cm kortare och lika mycket lättare jobba lite mer. Hon hade lite probs från början innan hon kom in i "motorcykel-tänket" i svängarna.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd, än så länge.

Mina funderingar är dessa:
-Kan jag skruva ner helljus eller påverkas även halvljuset då? Rimligtvis påverkas halvljuset.
-Ska det låta "illa" vid motorbroms? Ljudet kommer efter några sekunder.
-När jag ska köra iväg, från att den stått på tomgång, oavsett kall eller genomvarm motor, måste jag vara lite försiktig med gasen, typ två snabba lätta gaspådrag (trimmad moped-alike) för annars håller motorn på att strypa sig. Ska det vara så?

Mvh
 
Last edited:

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Motorbromsning har ett vinande ljud, mer på min mp än andra så jag tänker att det säkert är rätt.
Problem med att den kan fulstanna då man tar på gasen hände mig nångång, men ovanligt. Finns några skräckhistorier på nätet om att de gjort sådär då den varit kall och varit tvungna att byta tändstift?!? Är jäääätte tråkigt att byta tändstift på en mp. Gör din sådär nästan jämt?
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Ok. Då känns det tryggt avseende motorbromsen.
Jag vet inte om den gör så jämt. Men en gång höll den på att stanna (min känsla, jag har ju bara kört en gång o totalt 4 mil) och efter det så gjorde jag två snabba, korta gasningar innan jag körde iväg. Nästa gång jag kommer iväg ska jag inte "kompensera" utan trycka in som vanligt och se hur den reagerar.

Haha! Nä, stiftsbyte gör man inte snålblåsten på fjället i -20 på en MP.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hej
Har eg. inte så mkt. att tillföra, köpte min MP ny för bra precis 10 år sedan, de smärre problem jag haft är startrelät och backväxeln, i övrigt inga egentliga problem, gör service varje år efter avslutad säsong
Den har nu gått drygt 700 mil, att det inte blivit mer beror mkt. på att jag kör skoterklubbens sladdragare, RS Viking, ca 100 mil/säsong
Sitter ju som en kung på MP:n, men den relativt höga tyngdpunkten kan upplevas lite negativt vid tex skråkörning, passera ett djupare dike i 45 grader tex.
Upplever motorbromsen enbart positivt sedan många år, behöver ju ganska sällan nypa i bromshandtaget :)
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Då blev det några mil till. Jag upplevde nu inte att den ville strypa sig o dö när jag skulle köra iväg. Det var troligen jag som var lite orolig.
Jag är nöjd helt enkelt. Såg att den packar duktigt med snö i tunnel o boggie, speciellt när man dessutom fått köra genom lite blöta. Blev 10 minuters rensning efter körningen.
En sista fundering: när jag kör iväg så känns det som om den "lägger i" en högre växeln, typ automatlåda, men bara en "uppväxling". Ska det vara så eller är det nått som inte ska vara?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Det finns ett org.tbh som leder avgaserna ut på sidan längst bak på tunneln, rekommenderas
Jag märkte en stor skillnad i snömängden som samlas inne i tunneln efter monteringen av "röret ut"
Jag kan uppleva samma typ av uppväxling som du ibland, kan ev. bero på att jag fortfarande kör på samma rem som för drygt 700 mil sedan
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Ja, jag har läst lite om den där avgasförlängaren. Verkar som man tycker det är olika resultat med den.
Ok, då kan det alltså vara remmen. Ska mäta o byta, i vilket fall. Gått 500 mil på remmen som sitter på.