Venture Multipurpose Bra/dåligt? Erfarenheter?

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vad beträffar isbildning i bandtunneln så tycker jag att det är ung samma som på min förra maskin med kylarelement längs tunneln dvs inget stort problem. Möjligtvis kan kanske vissa snöförhållanden förvärra saken, kanske den omvittnat torra snön "over there" gör saken värre
Isuppbyggnad i framvagnen har jag inte märkt något av.
Ang glapp i framvagnen så har jag inget att anmärka där heller men å andra sidan så har jag bara drygt 100mil på mätaren än så länge
 
4

426H

Jo, om det nu stämmer vad dom skriver om isbildning så är det säkert bara ett problem vid speciella förhållanden (mkt kallt + pudersnö)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hörde från ÅF att det är garantifix på G för styrningen.....bussningar med tajtare toleranser. Snöuppbyggnad ser inte jag som något större problem. Man får ägna 3-4 minuter att rensa medans snösörjan är mjuk så fryser det inte fast;)

// Matti
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jo, om det nu stämmer vad dom skriver om isbildning så är det säkert bara ett problem vid speciella förhållanden (mkt kallt + pudersnö)
Kan ju tillägga att jag genomgående oavsett vilken skoter jag ägt så har jag haft en "ful ovana" att efter avslutad körning grovrensa bandtunnel/boggie
Kan tänka mig att efter en vecka med kallt o puder utan någon manuell rensning så kan det nog växa på en del men det gäller nog de flesta maskiner
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Borrar du i fettnipplar i a-armarna kommer bussningarna hålla din livstid, förutsatt att du pumpar i lite fett med jämna mellanrum
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Jag känner inte alls igen problemet med styrning och isbildning, kanske för att jag inte har något extra bukskydd. Isbildning i tunneln blir det dock, men inte värre än att jag slår loss det när jag stannar efter långkörning i puder. Jag har hittills kört ca 270 mil och nu börjar den kännas inkörd och går otroligt bra.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Högre markfrigång, syns tydligt vid jämförelse med vent.lite och enl. rykte något lägre växlat, vet dock inte om detta är korrekt
Inga handtagsvärmare bak ( dom som åker bak betalar ändå ganska dåligt):rolleyes: och inga backspeglar
Kan vara ytterligare någon detalj som jag inte kommer på just nu
I USA och Canada har Venture Lite en högre utväxling än MP, samt även högre tillslagsvarv på primären (ledanpassad).....men här i Europa har Yamaha klokt nog valt att ha samma låga utväxling på Lite som MP och även samma låga tillslagsvarv. Bättre dämpare här i Sverige också.....högtrycksgas runt om :)

Annars har det mesta sagts......något bredare matta (41 cm jämfört med 38), bredare skidor, inga backspeglar, inga handvärmare bak. Det där med höjdskillnad MP vs Lite är jag tveksam till, är det verkligen så och hur har den skillnaden i så fall åstadkommits :confused: På MP:n har man ju också den snygga bredare "kofångaren" med hasplåt i fronten :cool:

Risken för frysning vid styrningen står jag också helt frågande inför.......har aldrig upplevt något sådant.....byggs inte upp någon is i framvagnen alls på min. Sen sitter vi i Sverige ju inte heller som jänkarna och bränner på spikaraka eller svag kurvade leder där styrningen knappt rörs mil efter mil (kul åkning, "not" :rolleyes:)

mvh / Matti
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Hemma igen efter 70 mils körning i helgen!
Den drog 1.5 prick i snitt trots tidvis mycket lössnöåkning och öppna spjäll. Inga problem med isbildning någonstans, slog bort det värsta i bandtunneln var 10:e mil ungefär, det tar 3 sekunder sen var det inga problem.

Dock så blev boggiedämparen en cykelpump, dvs den havererade...ska nu se till att få den utbytt...igen..
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jag ska iväg på en 80-milatur 4 dagar v.11 med min MP......blir kul och intressant att se hur det funkar. Resten av gänget åker som följer: Switchback CFI 600, Rave 800, Apex, SXR 600, ZR 600, 2st Nytro.......så man får väl hålla stumt för det mesta skulle jag tro.....få se om MP:n håller ihop :D Å andra sidan hittar jag överallt vi skall åka så man tar dem på rutin ;)

Ha'de / Matti
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag ska iväg på en 80-milatur 4 dagar v.11 med min MP......blir kul och intressant att se hur det funkar. Resten av gänget åker som följer: Switchback CFI 600, Rave 800, Apex, SXR 600, ZR 600, 2st Nytro.......så man får väl hålla stumt för det mesta skulle jag tro.....få se om MP:n håller ihop :D Å andra sidan hittar jag överallt vi skall åka så man tar dem på rutin ;)

Ha'de / Matti
Du får ju tillfälle till vila under tiden dina kompisar tankar och reparerar:D
 

bandinabox

Ny medlem
30 jan 2010
4
0
1
Hönö
Hej, köpte en Yamaha Venture Multi Purpose 2009:a för några veckor sedan. Har kört ca 40 mil.
Satte på en packbox och backspeglar. Har beställt handvärme bak, isdrivare samt fotstöd (som på lite modellen) och en hasplåt.
Jämför man med en GT på 120 hästar så är det stor skillnad så klart, upplever GTn som mycket mjukare, men man betalar en del slantar till. Jag fick bogsera en kompis nån mil och den är grymt bra på jämn lågfart. Det är lätt att hålla jämn puls.

Det som jag har lite frågetecken kring är att den känns rank. Min polare har en warrior och det är milsvid skillnad på stabiliteten. Tyngdpunkten är ju pågrund av sittställningen lite hög och det är ett måste att kompensera med kroppen när man kör över 45. Den känns "stiff" och jag har funderat på att släppa av fjädring fram men då får jag samtidigt en lite sladdrigare vid högre fart.

Vi körde på snötäckt sjö och då va det tydligt att det skulle va gött med mer tryck i motorn. Den gjorde max 82 km i djupsnön. Annars gör den runt 125 km.

Det är lätt att stå och köra och den tar sig fram överallt där andra skotrar också tar sig fram, har man bara koll på att kompensationskravet med kroppen så går det fint. Jag hänger med lika bra i skogen som de andra med 120-150 hästar under huven.

På öppen mark så tycker inte jag den är speciellt skön i över 90, den är såpass hård och hög att jag tappar känslan. Sen är jag som person mån om att komma hem helskinnad till ungarna.

Så hade jag de extra slantarna skulle jag direkt gå på en 120 hästars venture. Men för det fin fina priset jag gav för en ny (under 90 papp) så är jag kanonnöjd.

 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Vad ligger tillslagsvarvet på?

Har precis köpt en "lite" och upplevde igår när jag drog familjen i pulka att den kunde vara lite ryckig. tror det kan bero på att leden var inte slät och därav minskades farten markant. låg kanske nära tillslaget?! :hmmmm2:

superskön att köra och upplever inte den som "vickig".
Backen har strulat nån gång när jag precis startat. Troligen för högt varv då? eller?

Sen gillade frun att "-man kunde ju faktiskt prata med sonen när man åkte".
Glad fru = mkt åkning!!!:happy::happy::happy:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Vad ligger tillslagsvarvet på?

Har precis köpt en "lite" och upplevde igår när jag drog familjen i pulka att den kunde vara lite ryckig. tror det kan bero på att leden var inte slät och därav minskades farten markant. låg kanske nära tillslaget?! :hmmmm2:

superskön att köra och upplever inte den som "vickig".
Backen har strulat nån gång när jag precis startat. Troligen för högt varv då? eller?

Sen gillade frun att "-man kunde ju faktiskt prata med sonen när man åkte".
Glad fru = mkt åkning!!!:happy::happy::happy:
tror tillslaget ligger på 3200, ryckigheten beror nog hellre på fyrtaktarens karaktär med kraftig motorbroms bara man släpper gasen en aning.

backen är en akilleshäl som inte blev helt bra trots små uppgraderingar, dock ska -10: orna ha fått bättre svung i elmotorn och sen jag fick -10:ans uppgradering på min har den inte strulat en enda gång.
-innan fick jag knycka till med skotern varenda gång för att backen skulle gå i.
 

ypis

Medlem
26 jan 2010
28
0
1
frösön
Jag har precis beställt en Lite 09 och undrar om det är någon skillnad
mot en MP i lös snö/led ? eller är det marginellt.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Har oxå precis köpt en MP och tycker det är en helskön skoter! Upplever den inte som tippig som många har skrivit om, har även tagit lite plogvallar etc för att känna av men inget än sålänge. Var ute i fredags och körde lite fel i skogen så jag hämnade i en lite återvändsgränd vid en bäck. Tänkte att nu är man körd men la i backen och lyckades preppa ett spår fram och tillbaka så jag kunde vända, kändes riktigt bra. Hade inte kunnat gjort det men warriorn som jag hade innan. Men det var på gränsen då det var ca 50 cm puder som man skota fram och tillbaka. Va är det för hasplåt du pratar om??

/R
 
Last edited:

ypis

Medlem
26 jan 2010
28
0
1
frösön
Hehe, jo jag förstår det, andledningen till att jag frågar är om jag ska köpa en MP istället.
Ursäkta att man frågar.