Venture 700 -02, bra eller dåligt köp? Köp av fjällskoter.

bridgeman86

Medlem
12 okt 2011
16
0
1
Linköping
Tjena!
Tänkte köpa en skoter till fjällstugan, då vi redan har en indy lite 340 så måste vi ha något med lite mer drag i, funderar då på en venture 700 -02. men har hört att dom går dåligt i djupsnö pga brant attakvinkel, stämmer det? vad kan man annars tänka sig för någon skoter som kan dra lite skidåkare och pulkor upp på fjället samt kunna spåra hyfsat fram till stugan på vintern? Kanske AC tripple touring, Lynx sport touring 600/800, polaris sks 700? Är väldigt tacksam för svar och tips!
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Skulle satsa på en fyrtaktare istället! Kanske lite mer pengar men de börjar komma ner i pris nu! Venture rs eller Lite/mp är mitt råd om man vill ha Yamaha. Bra framkomlighet med Multipurpose då den har bredare mattan.
 

bridgeman86

Medlem
12 okt 2011
16
0
1
Linköping
ok, hade tänkt mellan 35-40 tusen så blir kanske i dyraste laget. Känner inte att jag är bunden till Yamaha, dock tycker jag att dom verkar ha bra grejer och hålla värdet bra. Men är det sant att venture skotrarna går sjukt dåligt i djupsnö?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
"Sjukt dåligt" vet jag inte om man kan säga. Venture är tunga touringskotrar med lågkammade mattor, så det är inga lössnömaskiner direkt. Konkurrenterna har ju alltid haft högre kammar på mattan, men i övrigt är de nog rätt likvärdiga. Däremot håller Yamaha bra och kikar på man på en tio år gammal skoter är inte Venture något dåligt val.

Jag har en Venture 700-98 själv, som jag inför denna säsong förlänger till 365cm/32mm och bredare belag på skidorna. Det gör en bra skoter bättre.
 

jiha

Aktiv medlem
26 apr 2006
66
0
6
Gävle
Hej, jag hade en 600 venture tidigare och den var otroligt bra på just det du söker, pålitlig, stark, bekväm med hög byggkvalitet. När det gäller lössnöegenskaper så märker jag ingen skillnad mot min nyare Venture rs gt, många jämför med helt andra maskiner, det går alldeles utmärkt att köra i ospårad snö, dock är en touring/familjeskoter inte en lösnöpaddelsmalspårviddslekmaskin.
Mvh jiha
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Venture är fina skotrar.
Och behöver du mer matta/lössnöegenskaper så finns ju Mountainmax. I princip samma maskin, men längre matta med flackare attackvinkel + smalare mellan skidorna.
Funkar dock alldeles utmärkt till ledåka den också, men den saknar (oftast) back och elstart, vilket kan kännas lite drygt ibland.
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Hej!

Det beror på hur du ska använda skotern. Om ditt främsta mål är att dra skidåkare (hur många) och sedan spåra i djupsnö ja då skall du nog titta på bekvämare bredbandare typ Lynx ST600. SKa du använda den för touringåkning med familjen i pulka och detta sker på led då är Venture helt rätt val, dock skall tillägas att Venture med 2-takts motorn låter rätt högt pga höga varvtal, har haft en själv, då går faktiskt Lynx ST600 tystare. Jag skulle som någon skrev tidigare kasta på några tusen och försöka köpa en 4-taktare. Titta på Yamaha MP, den går väldigt bra i djupsnö och har låg ljudnivå samt att du åker bekvämt på led. Blanda dock inte ihop den med modellen som heter Lite, den är ett sänke likt Venture 700. Om du har tänkt att spåra i djupsnö kommer du bli besviken på Venture 700 och du kommer att lyfta och gräva mycket, har haft en Venture 600 och 700 olika årsmodeller med olika kamhöjder på mattorna, det hjälper inte. Venture används på led.

Ett alternativ är RS Venture TF, skall inte blanads ihop med den kortar varianten, men här talar vi dubbla pengen. Kikade på blocket på Venture MP precis, såg att det finns en för 56 i Sundsvall. Blir oftast att man lägger några kronor mer än man tänkt sig men då brukar man känna sig nöjd efteråt och tycka att det var värt pengarna. Köper du en 700 kommer du ju nu efter att läst detta att svära när du sitter fast och tänka att du skulle lyssnat på vad alla sa.

Mitt råd, köp en MP den kommer täcka dina behov väldigt bra.
Att du är inne på Yamaha låter som du är på rätt spår, mycket fina och driftsäkra maskiner.

Lycka till!