Venture 600 -99 problem!

jre1960

Ny medlem
10 okt 2010
4
0
1
Alfta
Har ett problem med min Venture 600 -99 trippel som jag inte blir riktigt klok på!
Den kan helt plötsligt bara varva ca 5000 - 6000 varv, det är precis som om den får för mycket bensin då man ger på gas och kollar jag stiften så är de "sur".
Trodde från början att det var skit i förgasarna, men eftersom att den inte reagerade på om jag gav chock då den "dog" så var jag lite fundersam på om det verkligen var det.
Men tog det osäkra för det säkra och gjorde rent förgasarna, fast med facit i hand så hade det nog inte behövts, då alla munstycken och kanaler var "rena".
Jag stoppade i nya stift (BR9EYA) och den gick normalt i ca.2 dagar, sedan lika igen, nya stift igen och....
Har funderat på om det kan vara nått med bränslepumpen (släpper igenom bränsle), men då borde den vara "lika" hela tiden så det lutar nog mer åt att det är nått med elen.
Har någon annan varit med om samma problem?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ang varvtalet kan den gå fullt ut ibland?
De låter snarare som elfel för den kan inte sura ner alla stift samtidigt om de är fel på förgasarana undantaget om choken skulle ligga på. Elfel typ stator/cdi/tändspolar som lägger av kan ge varvtalsstopp för då lägger gnistan av så den inte varvar de ger i sin tur blöta stift för soppan antänds ju inte. Felsökning av gnista gör du genom att tejpa fast en tändinställningslampa någonstans typ på styret/huv med lampan riktad mot dig själv så du ser blinningarna tydligt. Och lampan sätter man fast i tändkablarna en efter en testas ute i fält genom att köra tills den lägger av. Då ser du om gnistan försvinner på något av stiften när den dummar sig.
Jo just en sak jag kom på nu Yamaha tändhattar brukar ärga invändigt där motståndet sitter och då tappar man gnistan helt random. Man kan ohmmäta hattarna lös då kan man se om de ens är kontakt genom dem jag har varit med om 0 kontakt genom dem men maskinen startade ändå men missade som ett tok.
Om de skulle va tändspolar som, spökar så har jag original trippel spolar till den motorn som funkar kanonbra dem får du köpa billigt. Nu mins jag inte om tändkablarna är lösgängbar så man kan byta dem men om de går så köp kopparkablar de finns bla på Biltema koppar är bäst när man ska få fast gängbara tändhattar.
Enda bränslefel som kan sura ner ett stift är om bränslepumpens membran läcker in bränsle via vacumslangen som går till blocket på motorn men då ska bara den cylindern bli sur och gå sämre. Men testa gärna suga i den vacumdrivningssslangen de ska va tvärstumt du får absolut inte kunna dra åt dig soppa eller luft för då läcker membranet. Du suger såklart mot pumpen ryck lös slangen från blocket o sug i den eller montera en lös slang på pumpen de bruklar va lättare än att rycka lös från blocket (trångt).
Reedventiler som trasats sönder kan såklart ge surning men de brukar bara gå sänder en cylinder i taget och då ska inte alla stiften bli blöta. Och om reedblad är väck brukar de få dåligt tomg de brukar kunna varva över 6000 varva ivf typ 7800v kan de varva även om reedsen är 30% skadade på en cylinder.
 

jre1960

Ny medlem
10 okt 2010
4
0
1
Alfta
Den går fullt ibland, framförallt då jag bytt stift, går hur fint som helst upp till ca 5-6000 varv och startar hur lätt som helst.
Som jag skrev tror jag inte att det är nått med bränslepumpen, vilket du också skriver och då bara på en cylinder.
Ska kolla upp tändhattarna och testa din idé med tändinställningslampa 👍
Har också haft funderingar på tändspolarna, då de kan "spöka" när de blir varm om dom nu är på väg att ge upp, men lite svårt att tro att att alla tre ska ge upp samtidigt, så det lutar mer mot cdi / stator i sånt fall.

Ska testa dina idéer imorgon, medans det finns lite snö kvar här hemma, har denna skoter som en extra skoter i vår stuga i Härjedalsfjällen, så jag sitter inte i sjön så att säga.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag tror inte du släcker alla stift de är förhoppningsvist stiftet på samma cylinder som bränslepumpens vacumdrivning sitter. Byt bara det nästa gång den tappar varvtal. Men som sagt testa suga i vacumslangen så kan du få svar direkt om pumpen mygläcker in soppa i vevhuset.