"Vemdalstråden"

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Ja, enligt ett brev som damp ner idag så har Vemdalens Snöskoterklubb genom Härjedalens Snöskoterförening gått in i Nordic Areas ledsystem. Från att har varit en frivillig, relativt liten ledavgift, kostar det nu 600 kr om året att köra i Vemdalen. Jovisst, man kan ju köra ända ner till både Älvdalen och Los. Men hur många av oss som är uppe några veckor om året är intresserade att göra det? Jag tycker också att det är ett konstigt debiteringssytem då de som inte är mantalsskrivna i Härjedalen får betala 600 kr om året för att få köra på lederna medan de som är mantalsskrivna där bara betalar 300 kr. Jag ser inte logiken. Kanske bara ett sätt att skinna turisterna på lite extra pengar. Den gamla ledavgiften var frivillig och gick direkt till klubben. Det kändes rätt att betala den av ren solidaritet med sin klubb. Men att betala för underhåll av 280 mil led när man aldrig har eller kommer att använda mer än några fåtal mil runt Vemdalen känns mindre meningsfullt. Låt oss bara hoppas att klubbarna får in mera pengar än tidigare genom denna avgift och att inte det mesta äts upp av administration.
Är väl just där problemet ligger. Avgiften var frivillig och folk åker men betalar inte. Är ju nog svårt att få folk att gå med i skoterklubben. Så jag förstår att vi går åt det här hållet med skoteråkandet. Vi har dock bara oss själva att skylla.

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Jag som bor här (Sveg) ser nästan bara fördelar ang. nya skoterkortet. Att kunna åka några mil västerut utan att betala för ännu ett ledkort är toppen :) Borde ju kanske finnas alternativ till turister som håller sig till en mindre yta..

RogerLindblom

Medlem
4 apr 2010
14
0
1
Javisst, finns det klara fördelar för de boende i Härjedalen. Då betalar man ju endast omkring en hundring mer än vad den frivilliga ledavgiften brukade vara. Men har man bara en stuga i Härjedalen och är skriven någon annanstans får man betala 600 kr! Och det är lite väl saftigt.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja, enligt ett brev som damp ner idag så har Vemdalens Snöskoterklubb genom Härjedalens Snöskoterförening gått in i Nordic Areas ledsystem. Från att har varit en frivillig, relativt liten ledavgift, kostar det nu 600 kr om året att köra i Vemdalen. Jovisst, man kan ju köra ända ner till både Älvdalen och Los. Men hur många av oss som är uppe några veckor om året är intresserade att göra det? Jag tycker också att det är ett konstigt debiteringssytem då de som inte är mantalsskrivna i Härjedalen får betala 600 kr om året för att få köra på lederna medan de som är mantalsskrivna där bara betalar 300 kr. Jag ser inte logiken. Kanske bara ett sätt att skinna turisterna på lite extra pengar. Den gamla ledavgiften var frivillig och gick direkt till klubben. Det kändes rätt att betala den av ren solidaritet med sin klubb. Men att betala för underhåll av 280 mil led när man aldrig har eller kommer att använda mer än några fåtal mil runt Vemdalen känns mindre meningsfullt. Låt oss bara hoppas att klubbarna får in mera pengar än tidigare genom denna avgift och att inte det mesta äts upp av administration.
Tycker de va billigt, åker du upp till Funasdalen som innefattar Nordic Area kostar det 1185kr för en säsong.

Så då kommer en fråga: Innefattar Vemdalskortet även Funasdalsområdet men har en lägre avgift, verkar ju jävligt skumt om båda innefattar Nordic Area då borde ju priset vara samma oavsett vilken ort du handlar på ?????????

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Detta står på Vemdalens Skoterklubbs hemsida:
"Ledbeviset som skall lösas, omfattar från 2011 Nordic Area-området och Härjedalens snöskoterleder.
Ej Funäsdalsdalsfjällen AB och Lofsdalen. Sammanlagt ca 280 mil skoterled. "

Dvs, gäller inte i Funäsdalen och Lofsdalen.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja då va de ju billigt i jämförelse, är ju dock helt otroligt att inte ledavgifterna täcker hela länet. Det borde införas i alla län anser jag då man kan nyttja lederna eventuellt något mer på samma avgift. Kan även tillägga att jag bojkottat avgiften senaste två säsongerna uppe i Funäsdalen då utlovad preparering och skötsel av lederna inte ens i närheten har följts som utlovat på hemsidan och då har man dessutom höjt priset, helt otroligt, skärpning asså!!! Har åkt cirka 300mil på dessa leder 2 senaste åren och kanske har åkt ung 30mil på bra preparering så glöm att dom får några pengar av mig för att det "snöar" när dom inte håller vad dom utlovar. Om det prepareras till 10% ung då så kan dom få 118,50kr av mig då borde ju vara vettigt.
Ps. Sorry lite Off Topic! Ds.

RogerLindblom

Medlem
4 apr 2010
14
0
1
Tills nu har man kunnat åka i stort sett genom hela Sverige (nåja, åtminstone två tredjedelar) utan att det kostat något (undantag Funäsdalsområdet) extra. Vad händer om allt fler kommuner och områden får för sig att de skall ha egna avgifter för att man skall få åka där? Kan ju bli ganska dyrt. Och om allt fler gör som insändaren ovan, endast är beredda att betala avgift om skoterföreningarna håller en god ledstandard? Hur går det då med ekonomin? Jag tror detta är fel väg att gå.

m-wall

Aktiv medlem
21 jan 2011
52
0
1
Uppsala, Sweden
jag ska hyra stuga i Vemdalsskalet och kommer bo högst upp på skalsterassen, någon som vet om det går att ta sig upp till lederna på fjället därifrån utan att bli halshuggen ? känns lite jobbigt att behöva lasta skotern varje gång.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
jag ska hyra stuga i Vemdalsskalet och kommer bo högst upp på skalsterassen, någon som vet om det går att ta sig upp till lederna på fjället därifrån utan att bli halshuggen ? känns lite jobbigt att behöva lasta skotern varje gång.
Du kommer få Traila skotern. Enda möjliga startplats är antingen i Vargen eller nere i Vemdalen.

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Vi var och körde i Vemdalen i helgen, riktigt bra med snö ute i terrängen och fint väder :) Rekommenderas starkt med andra ord!

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Vi var och körde i Vemdalen i helgen, riktigt bra med snö ute i terrängen och fint väder :) Rekommenderas starkt med andra ord!
Jag var ute igår, åkte från byn till Oxsjön via Varggransstugan och Jaktstugan. Nypistat hela vägen. Jag kan då säga det att om lederna ser ut så som dom gjorde nu så har jag inga som helst problem att betala den fulla ledavgiften. Har då aldrig sett den leden så fin, vanligtvis så är ju leden från vargen upp till jaktstugan en av de sämsta i hela Vemdalen (tillsammans med Vemdalen-Björnrike leden), nu var det manchester hela vägen, som att åka på en motorväg! Sen hjälpte det ju att det var blå himmel och skinande sol...

K

kenth

Vi bodde på Suzannes väg och vi parkerade vid stugan utan problem och åkte upp på linjan (ett par 100 m).

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Tills nu har man kunnat åka i stort sett genom hela Sverige (nåja, åtminstone två tredjedelar) utan att det kostat något (undantag Funäsdalsområdet) extra. Vad händer om allt fler kommuner och områden får för sig att de skall ha egna avgifter för att man skall få åka där? Kan ju bli ganska dyrt. Och om allt fler gör som insändaren ovan, endast är beredda att betala avgift om skoterföreningarna håller en god ledstandard? Hur går det då med ekonomin? Jag tror detta är fel väg att gå.
Men problemet är ju att dom flästa skiter i o vara med i klubben vi har 1200 reggade skotrar i vår kommun om alla dom betalade 250kr så skulle vi få in 300000kr idag har vi ca 200 medlemmar o får in 50000kr på min led paserar det ca 150 maskiner i snitt/dygn finns inte en möjlighet o fixa bra leder åt dom få medlemar vi har dess utom är vi några få som underhåller lederna o det sliter något otroligt på oss.

RogerLindblom

Medlem
4 apr 2010
14
0
1
Men problemet är ju att dom flästa skiter i o vara med i klubben vi har 1200 reggade skotrar i vår kommun om alla dom betalade 250kr så skulle vi få in 300000kr idag har vi ca 200 medlemmar o får in 50000kr på min led paserar det ca 150 maskiner i snitt/dygn finns inte en möjlighet o fixa bra leder åt dom få medlemar vi har dess utom är vi några få som underhåller lederna o det sliter något otroligt på oss.
Jag håller helt med dig! Visst kan (bör) man ha ledavgift. Men den skall vara rimlig och lika för alla. Med 300 kr för alla som hade skoter skulle ni få in 360000 per år. Det vore väl rimligt?

Jag tror också att klubbarna gör för lite för dem som inte tillhör lokalbefolkningen. Varför inte ha aktiviteter när vintergästerna är där? Det skulle engagera en massa skoteråkare att bli medlemmar tror jag. (Ber om ursäkt för att jag kommit lite utanför trådens ursprung.)

4

426H

Var i vemdalen förra helgen, och kunde konstatera att lederna runt bykärnan är riktigt fina, verkar prepareras med pistmaskin.
På lördagen tog vi en utflykt mot storsjö (via särvfjället). Tyvärr kunde vi konstatera att så fort man kom en bit utanför byn var lederna helt opreppade. Har nog faktiskt aldrig sett så dåliga leder här, och då har jag kört den leden ganska många gånger de senaste 5-7 åren. Så fort man kom in på Hede skoterklubbs ledsystem så var lederna däremot kanon.

När man har infört en avgiftsmodell som så uppenbart går ut på att blåsa turister på pengar för att byborna skall få fina leder runt byn så kan dom fetglömma att jag tänker pröjsa ledavgift. Däremot fortsätter jag gärna att betala min medlemsavgift till Hede skoterklubb som till skillnad från Vemdalens skoterklubb alltid skött sina leder exemplariskt.

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
Verkar vara på gång med ett kommunalt regleringsområde Vemdalen - Björnrike, skall avhandlas i nästa byggnämndsmöte (1/9-11) i Härjedalens kommun. Om man läser översiktsplanen så verkar man vilja införa samma typ av system och begränsningar som i Funäsdalen.

Någon som vet mer, vilka begränsningar, när kommer det införas, m.m.?