"Vemdalstråden"

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Sök Tidningen Härjedalen på FB så finns ett klipp från när forbönderna lämnade Klövsjö med slädar. De är strax i Hede. Verkar vara tillräckligt med snö vilket nog gäller hela Härjedalen. De lokala skoterklubbarna brukar lägga upp info på FB. T.ex. Vemdalens snöskoterklubb, Hedevikens skoterklubb, Hede skoterklubb, Storsjö skoterklubb
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
var hoppar ni i filmen? typ 2:20 och var hittar ni sån gles skog å skrååka i ??
Första gången jag var där så inte så hemma på området men ska försöka beskriva.

De flesta hoppen är i ett ravinområde med flera raviner efter varandra uppe på Klövsjöfjällen precis på gränsen till kalfjället. Från Vemdalen sett bakom Märkesstenshågna om man svänger upp höger från leden på myren typ mitt mellan Jo-Ols-Karinvallen och Gammelvallen. Ett av klippen där är från hjälmkameran, där ser man myren långt där nere där leden går.

Det var inte lätt att hitta ställen att klättra och skråa i p.g.a. skogen. De klippen är från lite överallt; borta vid Myrruet, Bäckenhågne, Sandvikknallarna m.m.

Då ingen av oss hittade så bra där åkte vi mest och bara sökte snö i bäckraviner. Där är det ju ofta så (oavsett vart man är) att krånglar man sig bara upp från ravinens första brant (där det ofta är björkdjungel o trångt o jäkligt) så brukar det öppna upp sig efter det, så även i Vemdalen. :)
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Är i Åsarna nu, kom fram för ett tag sen. Inte mycket snö att hurra över här, men går ju iaf att ta sig. Sticker ut en sväng imorgon direkt:). Någon som har nå tips med bra ställen häromkring, lr är det dåligt med snö överallt nu?.
 

tomekstrand55

Medlem
6 apr 2013
30
0
1
rätan
Är i Åsarna nu, kom fram för ett tag sen. Inte mycket snö att hurra över här, men går ju iaf att ta sig. Sticker ut en sväng imorgon direkt:). Någon som har nå tips med bra ställen häromkring, lr är det dåligt med snö överallt nu?.
De bästa ställena nu skulle väl va Klövsjö/vemdalsfjällen där finns det nog snö kvar men runt åsarna - svenstavik är det jävligt dåligt :(
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Blev en 10 mil idag ungefär. Men fasen vad snön har sjunkit ihop:(. Men man får rasta av sig lite och vädret i sig va det inge fel på:). Men det behövs ett snöoväder över Vemdalen som på många andra ställen.
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Det är dåligt vad jag vet, Finns väl snö på skalet iaf men är inga mängder. Men kanske finns någon som vet ännu säkrare om dom fått mycket nederbörd dom senaste dagarna.
 

joccke

Välkänd medlem
30 okt 2009
190
0
6
sthlm
Okej, såg på yr att det skulle komma nederbörd i veckan, funderar på att åka upp bara för att få köra några fåtal mil till
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Bara för att få åka av sig lite så funkar det, men är väl runt skalet som gäller, känner en som bor i Åsarna, dom har fått börjat traila upp dit.
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Åkte bil från kusten i fredags och det slog mig hur extremt lite snö det är i år, skalet har väl helt okey men bara några mil därifrån är det gröna gräsmattor.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
En liten rapport, har snurrat runt 22 mil i hooden idag.
Dåligt med snö nere i byarna, vi lastade av uppe i vid hotellet i Storhogna och körde sen led till Storsjö, Ljungdalen och flatruet. Sen ospårat över flatruet till särvfjället/orren och ledåkning tillbaka till Storhogna.
Under 500möh är det väldigt dåligt med snö. Högre upp är det isigt påskföre, men det går att hitta lite torr snö i nordostsluttningar över 850 möh där solen inte kommit åt. I högre terräng är snöläget bra, tex är hela Särvfjället inbäddat i snö efter ett dump för 2v sedan. Inga stenar sticker fram på topparna, vilket är extremt ovanligt för årstiden. Körningen utanför ledsystemet var som vanligt bäst, men jag tycker att lederna som underhålls av klubbarna i Vemdalen, Storsjö/Ljungdalen och Hede var riktigt bra. Funäsdalens leder skulle dock behöva lite mer underhåll.
Happy Sledding! :)
 

joccke

Välkänd medlem
30 okt 2009
190
0
6
sthlm
Har vart ute hela dagen idag med två andra runt oxsjön och bakom hittade inte mer snö än ca 40cm
Ja det är dåligt med snö, jag hittade några sluttningar och som bäst var det ca50 cm snö och ingen botten alls... Åkte runt oxsjön jag med