Vector SP -06

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjaba,

Har jagat skoter en längre tid nu, och varit helt inställd på tvåtakt.. Ni vet, fyrtakt är ju för gubbkörning? Eller hur var det nu igen? :confused:

Har alltså börjat snegla på fyrtakt, ljudet och motorn är ju helt grym i en Vector SP, fjädringen verkar välanpassad för hård ledåka.

Men, hur är en sån maskin till att leka med? Dunka lite puder, klättra nån backe, spränga lite drivor osv (vet att det inte är en klättermaskin).


Tacksam för svar.
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Äh, det där med gubbskoter är ju bara trams. 4-takt funkar hur bra som helst. Undvik Yammas 1000 cc innan -06 bara. Startproblem med dem.
Några kilon tyngre i allmänhet är de ju också.

Sedan är det ju som alltid....smaken som baken. Jag gillar dem inte dock...
Motormässigt funkar de hur bra som helst, men jag upplever dem som lite......klumpiga.
Phazer undantaget. Men då e den lite tråkig motormässigt istället.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Äh, det där med gubbskoter är ju bara trams. 4-takt funkar hur bra som helst. Undvik Yammas 1000 cc innan -06 bara. Startproblem med dem.
Några kilon tyngre i allmänhet är de ju också.

Sedan är det ju som alltid....smaken som baken. Jag gillar dem inte dock...
Motormässigt funkar de hur bra som helst, men jag upplever dem som lite......klumpiga.
Phazer undantaget. Men då e den lite tråkig motormässigt istället.
Förklara det närmare? Har aldrig hört det förut. :weird:
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
hade själv en RS venture -05 som hade fruktansvärda startproblem. Var i kontakt med yamaha och de berättade att det var många med samma problem.
Kolla runt lite här på forumet också, så ser du fler med samma problem. Funkar bra då de är varm.

Det värsta var att de inte kunde rätta till problemet.
Mitt förslag var att kammen stog fel, men det hade de redan kollat sa de.
Vad jag vet har de inte löst det ännu...
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Förklara det närmare? Har aldrig hört det förut. :weird:
Har en -05 som gått 1000mil och aldrig haft några start problem. Det ända jag hört något om start problem va min kompis RX1 -06a som vägrade öppna spridarna. Samt att dom haft problem med startreläet på -06orna.

Här är en film med min Vector och 50cm puder utan någon riktig bärighet. 32mm RipSaw utan no-slip dessutom.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=8CqN2mjxrhM[/ame]
 

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Jag har en vector er sp - 06 det jag tycker om maskinen är egenligen bara positivt. Motorn är helt underbar riktigt skönt ljud med alldeles tillräckligt att åka med. Jag har aldrig haft startproblem med den. Inga problem att smälla igång den i -25, det enda är att man får varmköra dom noggrant innan man åker iväg. Det som är negativt är att centerdämparen är alldeles för mjuk. Jag ska testa att shimsa om den och funkar inte det så blir det beställa en ny fjäder.

Rekommederas!
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jag har en vector er sp - 06 det jag tycker om maskinen är egenligen bara positivt. Motorn är helt underbar riktigt skönt ljud med alldeles tillräckligt att åka med. Jag har aldrig haft startproblem med den. Inga problem att smälla igång den i -25, det enda är att man får varmköra dom noggrant innan man åker iväg. Det som är negativt är att centerdämparen är alldeles för mjuk. Jag ska testa att shimsa om den och funkar inte det så blir det beställa en ny fjäder.

Rekommederas!
Åker med samma motor jag (RS Venture -05) och kan bara instämma. Sen har den ju en liten lampa som säger till när man kan börja köra med den, följer man den så är det ingen fara.