Vattenskidor efter skoter

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Nu när det börjar bli lite varmare så kommer tankarna in på att åka på vatten med skotern. Är sugen på att prova åka vattenskidor efter snöskotern så jag undrar om det är nån som har testat att dragit div olika saker efter skotern på vatten och hur det i så fall gick. Har själv ingen större vana att köra på vatten men om det ska bli får nån annan mer van vattenförare ställa upp som chaufför. Så ni som har provat själv eller varit med och sett hur det går och inte bara hört av en kompis kompis eller så kan gärna få komma med lite tips. Har ju en stund på mig att fundera och klura för det är inte badtemperatur här i sjön iaf.:eek:
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Vattenskidor

Tror jag sett någon film, dok var starten ett helvete då han som skulle åka skidor bara plogade & drog ner skotern under vattnet :p

Hoppas verkligen inte att du ska offra renegaden till det, lär sluta med att du drar över. Xp är ju som ett djur på vattnet!
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Vattenskidor

Vad menar du med ett djur? sumpråtta eller flodhäst? eller vad menar du? Jag vill ju helst inte offra renegaden men jag är beredd att chansa om jag känner att jag har tillräckligt med vatten på min kvarn. haha
 
B

Biosteel

Sv: Vattenskidor

det är inga större problem att dra vattenskidor efter skoter :) har varit med när några polare gjorde det och bara man får en fin start så snurra de på riktigt bra sen (=
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Vattenskidor

det är inga större problem att dra vattenskidor efter skoter :) har varit med när några polare gjorde det och bara man får en fin start så snurra de på riktigt bra sen (=
Hur startade dina polare? Från brygga eller från vatten? eller stog dom på brygga och hoppade i vattnet när linan sträcktes?
 

Akksel

Aktiv medlem
27 jul 2007
64
0
6
Norrland
Om du vill se det på film så ska UGR ha nåt klipp där dom åker bakom nån lite äldre mxz, typ med S2000 chassiet?

Minns inte vilken av deras filmer det är, men någon av dem.
 
B

Biosteel

Sv: Vattenskidor

Hur startade dina polare? Från brygga eller från vatten? eller stog dom på brygga och hoppade i vattnet när linan sträcktes?
nope tog bra med sats över en lång läggda som hade låg vinkel ner mot vattnet så det gick kalas fint :) så ska du åka vattenskidor efter skoter så rekommenderar jag det där sättet iaf :)(=
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Vattenskidor

Vad menar du med ett djur? sumpråtta eller flodhäst? eller vad menar du? Jag vill ju helst inte offra renegaden men jag är beredd att chansa om jag känner att jag har tillräckligt med vatten på min kvarn. haha
Ja av allt jag hört & sett med mina ögon dubbla gånger är att XP har en tendens till att dra över då du nyper full plugg på vattnet.



Men gör man inte det så är det nog en bagatel, enda problemet är ju starten då du måste starta från land & skid åkaren möjligtvis i vattnet, sen när linan sträcks blir det en kraft som kallas jag vet inte vad som skidåkaren får hålla emot.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Vattenskidor

nope tog bra med sats över en lång läggda som hade låg vinkel ner mot vattnet så det gick kalas fint :) så ska du åka vattenskidor efter skoter så rekommenderar jag det där sättet iaf :)(=
Tänkte mest på hur skidåkaren startade.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Vattenskidor

Ja av allt jag hört & sett med mina ögon dubbla gånger är att XP har en tendens till att dra över då du nyper full plugg på vattnet.



Men gör man inte det så är det nog en bagatel, enda problemet är ju starten då du måste starta från land & skid åkaren möjligtvis i vattnet, sen när linan sträcks blir det en kraft som kallas jag vet inte vad som skidåkaren får hålla emot.
Gäller det även renegaden?
 
B

Biosteel

Sv: Vattenskidor

Tänkte mest på hur skidåkaren startade.
ja men hur menade du då .. alltså som jag menade så letar du åt en lång läggda med en vinkel som ej e så brant mot vattnet sen så ere bara att accelerera upp sakta mot vattnet med vattenskidåkaren bakom och sen ere bara att ge gädda på vattnet(Y) ;)
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Vattenskidor

ja men hur menade du då .. alltså som jag menade så letar du åt en lång läggda med en vinkel som ej e så brant mot vattnet sen så ere bara att accelerera upp sakta mot vattnet med vattenskidåkaren bakom och sen ere bara att ge gädda på vattnet(Y) ;)
Menar du att man ska dra vattenskidåkaren på land först innan man drar ut på vattnet?
 
B

Biosteel

precis det är enda sättet jag vet som funkar iaf men det finns nog fler som kanske kan ge bättre tips :)(=
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Skidåkaren står vid kanten med en 200meter lång lina, spelar inte så stor roll om den är några meter för lån eller för kort.. Sen så så knyter du linan i skotern och gör en ögla i andra änden. Sen så är det bara att skotern står så långt repet räcker och så full gas..

Använd helst en elastisk lina så det inte rycker så mycket vid starten ;)
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Skidåkaren står vid kanten med en 200meter lång lina, spelar inte så stor roll om den är några meter för lån eller för kort.. Sen så så knyter du linan i skotern och gör en ögla i andra änden. Sen så är det bara att skotern står så långt repet räcker och så full gas..

Använd helst en elastisk lina så det inte rycker så mycket vid starten ;)

Det sätter lär också bli kämpigt, eftersom vi amatörer på vattenskidor brukar vanligtvis ploga en massa innan man kommer upp på ytan, och den plogningen ger skotern problem.
 
B

Biosteel

Det sätter lär också bli kämpigt, eftersom vi amatörer på vattenskidor brukar vanligtvis ploga en massa innan man kommer upp på ytan, och den plogningen ger skotern problem.
jo men då borde väll det sättet jag säger funka bäst eller dvs att man drar skidåkaren en bit på land så man får upp fart och sen så bäre iväg på vattnet :)(=?
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Sv: Vattenskidor

Ja av allt jag hört & sett med mina ögon dubbla gånger är att XP har en tendens till att dra över då du nyper full plugg på vattnet.
Ja dom reser sig lätt på vatten, men inget som är ett problem när man ska köra.
Inte precis som att man inte törs köra över vattnet för att man är rädd för att dra över :)