Vattensjuk RMK 500

lillandre

Medlem
4 feb 2008
32
0
1
Arjeplog
Hej, Jag har en RMK 500 som tar in vatten. Har prova att plana toppen samt bytt o-ringar och de hjälpte inget. Va kan de vara för fel? Tacksam för svar.
 

bregott

Medlem
8 mar 2010
38
0
1
Blåviksjön
Jag har en liknande tråd här men ingen svarar. Själv är jag inne på att det är vattenpumpen som läcker in vatten i vevhuset via den axel som driver pumpen. Det kanske inte är så på din, men om din vattenpump drivs via vevaxeln så kan det vara där problemet sitter. På ultran som är trecylindrig sitter pumpen på vevhuset under grenröret och en axel som är tätad med packboxar går in i vevhuset. Om packboxarna blir dåliga kan vattnet leta sig in i vevhuset och då bränner skotern glykol och ryker vitt.
 

lillandre

Medlem
4 feb 2008
32
0
1
Arjeplog
Jag fick bara i en cylinder. Man såg direkt att de va den cylindern för tändstiftet va alldeles blöt. Den andra var helt normal
 

lillandre

Medlem
4 feb 2008
32
0
1
Arjeplog
Kolla om toppen är skev. Du kan ta en stål linjal. För att kolla i grova drag. Det kan vara svårt att se men brukar ge svar ändå. Felet på min var tätningarna i vattenpumpen. Men de mest vanligaste är toppen.
 

bregott

Medlem
8 mar 2010
38
0
1
Blåviksjön
Jag har kolla det, inget fel där. Dessutom skulle det vara konstigt om två cylindrar blir deffekta samtidigt utan att motorn gått varm. Jag ska plocka lös vattenpumpen och se hur den ser ut inuti
 

bregott

Medlem
8 mar 2010
38
0
1
Blåviksjön
Jag har rivit ner vattenpumpen och såg att ett lager skurit rejält i pumpen, tätningarna var inte heller så snygga. Det blir till att renovera pumpen.
 

lillandre

Medlem
4 feb 2008
32
0
1
Arjeplog
Jag har hittat ett till fel nu som inte va roligt. Cylinderfotstätningen är sönder, vevaxlarna ha rosta och den har vatten skurit på en burk. Inte kul!!