Vattenkörning?

Lindholm

Aktiv medlem
1 feb 2009
76
0
6
Kanske dum fråga men läser lite här på forumet att de är fullt lagligt att köra skoter på vatten på sommaren men de att när du startar och går i land som är de olagliga? (rätta mig om jag har fel)
Antar väll att de har med att man skadar naturen att göra men om man då startar på sandstrand så gör man ju ingen skada och man kan ju bara sopa igen spåren när man kört! är de fortfarande olagligt? :bigsmile: hehe
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
det är lite otydligt de håller ja me om, men de spelar egentligen inte så stor roll hur du gör, polisen lär hitta nått att sätta dit dej för ändå
 

Lindholm

Aktiv medlem
1 feb 2009
76
0
6
Jo ja tycker de verkar väldigt luddigt! vissa säger att man får och andra inte! haha sant!
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
men det borde ju gå kolla upp med polisen. kan fara å prata me dom i veckan så ska ja få de utskrivet precis vad lagen säger.
 

Smulfen

Aktiv medlem
8 nov 2008
64
0
6
Arjeplog
polisen kom när jag var å körde och man få köra på vattne men int på land, jag fick ingen böter men dom sa att ifall dom såg mig på land me skotern igen bli de böter
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Undrar hur han bar sig åt när den börjar hosta pga. soppatorsk.. ;)
då börja han kör mot land sen låta den sjunka en bit innan stranden sen backa han bara ner vagnen?:rolleyes: nä men åter till topic, skulle också vilja veta vad som gäller, ingen som pratat med polisen mellan fyra ögon om det? läst någonstans att man får köra en meter på land, men finns det ens någon skriven lag om att köra på vatten?
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
då börja han kör mot land sen låta den sjunka en bit innan stranden sen backa han bara ner vagnen?:rolleyes: nä men åter till topic, skulle också vilja veta vad som gäller, ingen som pratat med polisen mellan fyra ögon om det? läst någonstans att man får köra en meter på land, men finns det ens någon skriven lag om att köra på vatten?
Fast att man inte får köra på land låter faktiskt lite logiskt.. En 44mm matta lär ju riva upp rätt så bra efter sig=sura personer, vilket man kanske ska undvika..

Men det hade vart kul och veta vad det är som faktiskt gäller..
 

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
Men om man har med sig en egen brygga av nåt slag och lägger precis vid vattnet. Lastar av skotern på bryggan och åker ut på vattnet, när man ska i land åker man upp på bryggan (utan att åka på marken) och sen upp på släpvagn. Borde ju gå :)