vatten på avgassystemet????

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
en snabb fråga, nog borde en motor börja gå dåligt om tillexempel det skulle komma glykol eller en annan vätska på avgasröret medans motorn är varm ?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Vissa maskiner är extremt kännsliga för låg piptemp, om man får vatten på röret så blir det kallt och avstämmningen ändras och måtorn tappar pulver. Kommer det glykol har man andra problem... :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Vissa motorer som har vanligt utblås kan vara känsliga, se det som en vedkamin, är röret kallt så är det sämre drag i röret, så det blåser helre in igen ner i kamin och sen ut i rummet. Samma sak med tvåtaktare, ibland kan den vara segstartad för att röret är kallt för den extraherar inte avgaserna från förbränningsrummet. Alltså, motorn har värdelösa spolningskanaler.
Men vet inte vilken som är så känslig att så fort det kommer vatten på röret att motorn tappar orken, kan knappast vara någon skoter jag känner till, oavsett hur värdelös maskin jag kan komma på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Vatten på pipan körs på vattenskotrar som trimåtgärd. Nerkyld pipa av snö eller vatten beter sig som en längre tuninglängd jämfört med het pipa. Det innebär att motorn blir starkare på lägre varv med nerkyld pipa. Vattenskotrarna får då vatteninsprutning i pipan på lägre varv som sedan avtar på högre varv = mycket långt starkt register.

Men för att svara på frågan så kan bestyckningen ligga på gränsen till för fet och då surar = tappar motorn effekt om pipan plötsligt kyls ner av snö/vatten. Bla Därför är piporna isolerade standard. Lindning av pipor som inte har bra isolering på sig är såklart en fördel om man har en motor som är känslig för snö/vatten på piporna.

En noga inbestyckning i bänk eller lambda inställning av bränslet kan också avhjälpa probelmet.