Varvtal Cobra Enduro -94

Matiasc

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Hej, har ett tillslagsvarv på ca 3400 varv samt ett toppvarv på 7500 varv på min Lynx -94 med 583'an.
Upplever den som lite moped-aktid jämfört med den Formula Z jag hade tidigare i vinter.
Är det bara att justera på TRA-variatorn och hur gör man detta? Bör jag justera sekundären också?
(Kan bara meddela att jag ej saknar ski-doo'n speciellt mycket)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
ang. 583

Hej.

Din "Nya" Lynx har mindre förgasare, annat avgassystem, tamare slidskiva, annan variatorbestyckning etc etc än din Formula-Z.
Vill du få Klipp i maskinen så måste du gå hela vägen. dvs.Fixa : Variatorer/Förgasare/Slidskiva/Utväxling etc etc.
Vad får det kosta ???
Det är tyvärr inte så enkelt att man bara klickar om TRA'n så funkar maskinen som en TURBO.

Kör med insidan & håll till höger i spåren !!!

häls. 2stroke

 

Matiasc

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Man får ju inse att det är en "gammskoter" och att gräva ner pengar i den är knappast någon vidare bra investering, kostar som sagt en och annan krona att underhålla en skoter....
Var mest nyfiken på vad den ska ha för varvtal från fabrik. Om man ska löpa linan ut på en äldre skoter krävs som sagt en hel del, även bromsar samt matta bör väl uppdateras för att man ska känna sig trygg och som sagt, det är billigare att byta skoter i så fall.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Cobra.

Hej.

Jag vet inte om jag håller med dig om det.
Jag resonerar så här.
Om skotern i övrigt är i bra skick och DU som ägare är nöjd med den och har tänkt att ev. behålla den så har man 2 val enligt mig :
* 1. Köp nyare maskin, DYRT.
* 2. Lägg ner 500-3000:- och få en i princip ny skoter med mycket mer kör glädje.

Dessutom har ju din maskin en av skotervärldens absolut bästa allround motorer ROTAX 583 och så
har du ett mycket styktåligt chassi (som alla LYNXar).
För mig hade valet varit lätt såvida man inte har
råd med nytt.

Kör med insidan & håll till höger i spåren !!!

häls. 2stroke



 

Jörgen2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
RE: Cobra.

En Enduro från 94 är ju en kanonmaskin om man jämför vad som fanns då att tillgå, det är ju bara mattan som är dålig men det är ju enkelt att åtgärda, kolla på Mulles hemsida, där har dom bromsat bla 583:an och där kan du se vid vilket varvtal den ger mest effekt, jag tror det var vid ca 7300-7400 rpm.