Varvräknare Rotax 583

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Jag har ett problem med min hpd maskin (Articcat ZR och rotax 583), varvräknaren går inte över 3000 varv och på tomgång så ligger den på 500varv. Har provat med en lynx mätare och resultatet blev detsamma. Vad är felet???
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Troligen stämmer inte antalet magnetpoler i svänghjulet med vad varvräknaren är avsedd för.
På moderna motorer där det sitter som en krans med spolar på tändplattan så brukar svänghjulet ha 12 magnetpoler. Växelspänningen man får ur lysspolen på en sån motor har alltså 6 perioder per varv.
På äldre motorer där lysspolen har en rak (eller T-formad) järnkärna brukar det vara 4 eller 6 poler, alltså får man ut 2 eller 3 perioder per varv.
Om man nu tar en modern varvräknare till en äldre motor så kommer den alltså att visa 1/2 eller 1/3 av det verkliga varvtalet.

Lösningen blir nog att jaga rätt på en varvräknare som passar ihop med motorn, om du inte vill börja pyssla med elektronik och bygga om instrumentet. I varvräknaren finns en kondensator som grovt bestämmer hur stort utslag den ska göra, det blir alltså frågan om att byta den mot en med 2 eller 3 gånger värdet på den kondensator som sitter där nu.
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
OK

Tack för ditt mkt utförliga svar, jag hade åxå tänkt i dom banorna men det som gjorde mig osäker var det att jag fick höra att det även kan ha med likriktaren att göra. Stämmer det???
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Borde inte göra det. Men har du något batteri på skotern, om inte så finns det nog ingen likriktare heller. Varvräknaren ska i varje fall ligga direkt inkopplad till lysspolen, utan några konstiga burkar mellan.