Varvar upp för långsamt

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
Testade nyligen min nya skoter för första gången och märkte att allting inte var som det skulle. När man drar iväg så orkar den inte spinna loss. Annars verkar den gå bra. Har inte kört så mycket ännu för vi har så lite snö här, men den går iallafall fint på tomgång och när man får upp lite fart så går den också bra. Det e bara i starten som den segar. Testade att ta bort variatorremmen och varva lite också och om jag jämför med min polaris 440 ss -84 så e den(polarisen) mycket piggare på att varva. Jag har haft upp förgasarna och putsat och där var det inget fel. Skotern är en A-C 440Z -98.

Vad tror ni det kan vara för fel?
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Ja... Du kanske måsta sota ur pipan. Kolla även membranen så att allt är helt där! Men jag skulle ta loss pipan och kika på den.
 

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
Mikael_N skrev:
Verkar den gå på bägge cylindrarna?
Hur ser stiften ut? Är något stift blött?
Den går så fint på tomgång så den går nog på båda cylindrarna. Ska kolla stiften imorrn. Kan det va så att den inte går riktit på ena cylinder bara när man skall varva upp, för det kan faktist hända att det låter som den bara går på en cylinder då å sen går på båda när den fått upp lite varv.
 

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
Du borde plocka bort cylindrarna och kontrollera kolvarna och framför allt kolvringarna. De har en förmåga att nötas rätt hårt på 440 maskinerna.
 

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
Mattias Jonsson skrev:
Du borde plocka bort cylindrarna och kontrollera kolvarna och framför allt kolvringarna. De har en förmåga att nötas rätt hårt på 440 maskinerna.
Gäller det även luftkylda 440? Eftersom den går så fint på tomgång så tycker jag att det inte borde vara slitna kolvar/kolvringar.

Kan det inte vara tändningen som e fel? Fast då borde den väl inte heller gå så fint på tomgång. Motorn verkar inte alls gå dåligt. Den bara varvar inte upp så snabbt =)

Ska iallafall börja med att kolla stiften imorrn
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tändningen brukar inte ändra sig över sommaren. Antingen så är det paj stift eller så paj i cylinder. När du nu kollar stiften så passa på att kolla komp på motorn.
PS. Jorda stiften, håll gasen i botten då du (eller någon annan) drar i startsnöret för att ta kompprov. DS
 

ishtar

Aktiv medlem
2 aug 2004
92
0
6
46
Arvidsjaur
Kolla så att inte luft gummina mellan luftburk o förgasare är spruckna, låter som den kan tjuva luft, eller prova spraya med startgas när du kör.
 

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
Antagligen tar den tjuvluft mellan luftfiltret och förgasarna för jag har inga slangklämmor där. Men det borde väl inte vara någon större skillnad om den tar tjuvluft där eller? Eller skall det vara ett speciellt motsånd?

Nu har snön smält bort här också så det blir att vänta innan jag kan testköra=(
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Nä, att det smiter lite luft brevid luftburken gör ju inget, jag har aldrig sett en skoter med så täta gummin att det inte läcker lite där...
Läcker det mellan förgasarna och motorn så är det värre!

Jag skulle kolla noga att den verkligen går på båda cylindrarna, det är inte så lätt att höra om den gör det, speciellt när man inte hört ljudet på hela sommaren.
 

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
Jag kollade just kompet och det var lite under 9 kg på båda cylindrarna. Ska det vara det? Farsan tycker att vi skall kolla tändningen, men hur gör man det? Kan man använda en strob eller vad dom nu heter? Vet ju inte vad förra ägaren har gjort med skotern, så det är inte omöjligt att det är felet...skotern verkar i allafall blivit rejält plågad. Bland annat var ramen och ett stag på boggin av när jag köpte den. Finns det något annat jag borde kolla före jag kollar tändningen?
 
Last edited:

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
Nu har jag "synkat" förgasarna men jag tycker nästan att den blev lite slöare. Vi har fått mera snö nu så jag var ut och körde en bit. Kollade sen tändstiften och såg att det ena tändstiftet var lite för mörkt. Vad kan det då vara för fel när den ändå har samma komp på båda cylindrarna?
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
antic skrev:
Varför pratar alla motorer? Jag gissar att det är variatorerna du behöver se över.
Japp tror jag med, säkert sekundären.
 

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
Sekundären har jag haft sönderskruvad och där såg jag inget som verkade slitet eller söndert. Jag tänkte jag skulle testa att ställa om primär variatorn så att den börjar dra senare, men vilka skruvar är det man ska skruva löst? Insex skruvarna i ytterkant på variatorn, eller den imitten? Tänkte också kolla tändningen också, men hur gör man det på en 440 Z?

Sen kan jag passa på att fråga hur primärvariatorn ska bete sig när man varvar utan variatorrem. På min A-C händer det först inget, sen slår den ihop på en gång. På Polaris:en åker den långsamt ihop. Endå hugger Polaris:en mycket mera när man åker iväg, jämfört med A-C:n.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
antic skrev:
Varför pratar alla motorer? Jag gissar att det är variatorerna du behöver se över.
Om motorn varvar upp långsamt när remmen är borttagen så bör ju inte problemet sitta i variatorerna...


Å andra sidan så låter det inte riktigt bra att primären tvärhugger, det beror ju på vad du har för vikter (startgropar?) m.m. men den erfarenhet jag har är att det ska gå att smyga in den yttre skivan.
TRA-variatorerna fungerar väl annorlunda, enl. vad jag hört så slår dom ihop som du beskriver även när dom är okej, men det är som sagt bara vad jag hört så nån kanske har egen erfarenhet?
Se upp så att skivorna inte skadas om dom slår ihop kraftigt!

Du får kolla så att den yttre skivan inte går tungt på något sätt, vilka skruvar du ska lossa se du nog om du öppnar huven och lyfter på variatorskyddet... ;)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jag tycker du ska ringa säljaren. Med ett sånt uppenbart fel ska du kunna häva köpet eller låta säljaren betala reparation.

Köplagen är stark för oss konsumenter, det ska inte gå att lura på någon en bristfällig vara. Som säljare har man en skyldighet att upplysa om brister.

Även om det står "säljes i befintligt skick" spelar det ingen roll.

Är man ägare till en snöskoter brukar man känna till de brister som finns.

Jag gjorde det nyss, motorfästen var spruckna och startmotorn lös upptäckte jag då jag fått hem den till mitt garage.
Säljaren fick lämna till verkstad för ordentlig lagning ( det var tidigare gjort med helicoil) samt låta montera ny startmotor. KGK stod för ett nytt kit då
det var ett konstuktionsfel och det gått ut service meddelande som säljaren struntat i.

Att stötdämparna var utbytta till några uppmålade skitkassa tog jag på mitt
eget idiotkonto. Köpare har en undersökningsplikt.

Hade inte KGK ställt upp och om jag upptäckt fusket med stötdämparna samtidigt hade jag gått vidare med stämmning.
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
villkatta skrev:
Jag tycker du ska ringa säljaren. Med ett sånt uppenbart fel ska du kunna häva köpet eller låta säljaren betala reparation.

Köplagen är stark för oss konsumenter, det ska inte gå att lura på någon en bristfällig vara. Som säljare har man en skyldighet att upplysa om brister.

Även om det står "säljes i befintligt skick" spelar det ingen roll.

Är man ägare till en snöskoter brukar man känna till de brister som finns.

Jag gjorde det nyss, motorfästen var spruckna och startmotorn lös upptäckte jag då jag fått hem den till mitt garage.
Säljaren fick lämna till verkstad för ordentlig lagning ( det var tidigare gjort med helicoil) samt låta montera ny startmotor. KGK stod för ett nytt kit då
det var ett konstuktionsfel och det gått ut service meddelande som säljaren struntat i.

Att stötdämparna var utbytta till några uppmålade skitkassa tog jag på mitt
eget idiotkonto. Köpare har en undersökningsplikt.

Hade inte KGK ställt upp och om jag upptäckt fusket med stötdämparna samtidigt hade jag gått vidare med stämmning.
köpte du av privat ägare då eller?? dom har väl inga förpliktelser..
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
åter

åter till ämne nu då...

problemet är nog i variator.. kärvande vikter tex..(ett tips från mig iaf)
ligger tillslagsvarvtalet på då??
stora bulten i mitten är för att hålla fast variatorn på vevaxel, så den behöver du inte ta bort
om nu du inte ska plocka lös variator från skotern..
 

Tommy_

Medlem
29 okt 2004
22
0
1
Finland
villkatta skrev:
Jag tycker du ska ringa säljaren. Med ett sånt uppenbart fel ska du kunna häva köpet eller låta säljaren betala reparation.

Köplagen är stark för oss konsumenter, det ska inte gå att lura på någon en bristfällig vara. Som säljare har man en skyldighet att upplysa om brister.
Vet inte vilket uppenbart fel du syftar på men det är nog lite för sent att börja häva köpet. Du kan ju kolla här hur mycket tid och jobb jag redan satt ner på skotern. http://www.skoterleden.net/forum/vbgarage.php?do=view&id=4345