Varvar dåligt

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Nu efter jag haft min formula III 97a ett tag har jag börjar fundera lite, efter att ha försökt fått den att gå som den ska med rätt nedväxling osv för jag trodde den var fel (visade sig att den inte gick på alla cylindrar)

Så har jag ställt tillbaka Sekundären till orginal Läge C 6, även premär variatorn vars skruvar står på läga 3.


Nu till problemet skotern varvar bara 7500rmp som max, när jag ligger på tex en längre skö och maxar så ligger topphastigheten på 110km/h som max och varven är då 7500rmp försöker jag gasa mer så låter det nästan som om en varvspärr skulle gå in den börjar som "bludra" och varven börjar sjunka??

Någon som har en blekaste vad det kan vara, varit lös med förgasarna och rengjort högfartsmunstycket utan framgång?
enligt instruktionsboken ska ju maxeffekten ligga 8250rmp och det kommer jag inte ens i närheten av. och topphastigheten antar jag ska ligga på lite mer än 110km/h??
någon som har några bra tips?? kan tänka mig att ev remmen börjar bli dålig pga topphastihgeten är låg, men har det även något att göra med att den inte riktigt varvar ur?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Skotern är förövrigt helt orginal vad jag vet och den går riktigt bra upp till 110km/h ingen som helst svacka eller "bludrande" i det överiga registret.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Byt rem och justera in den (om den är dålig). Varvar den aldrig över 7500, inte ens om du pallar upp den?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
(visade sig att den inte gick på alla cylindrar)

Går den bara på 2 cyllar nu oxå eller är det åtgärdat ?
nää nu går den på alla 3 cylindrar det vara bara dåligt tändstift och dålig tändhatt så det är fixat :)
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Byt rem och justera in den (om den är dålig). Varvar den aldrig över 7500, inte ens om du pallar upp den?
har faktist inte prövat palla upp den för att varva ur den än, har inte riktigt haft möjlighet till att göra det kanske man skulle pröva det. kan det vara så att den varvar mer utan "belasting" alltså att mattan inte tar i marken?

Okej, in justering av remen menar du då att lämna in den för linjering osv?
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Nej, bara att den ligger 1-2 mm över kanten på sekundärvariatorn. Vad jag tänkte ang. hur den varvar, om du knäpper in går den upp till 8000 varv och sen dalar ner till 7500 eller...?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
okej blir att fara och starta upp den på onsdag och kontrollera hur mycket den varvar och vad hastigheten visar när man pallar upp den.

jo blir väl börja med att köpa en ny orginal rem och pröva.

Nja inte direkt vill väl mer påstå att om jag ligger på 7500rpm och trycker fullt så kanske den går upp till 7700rmp och sedan dalar den ner mot 7400rmp igen innan den går normalt igen,

Nej, bara att den ligger 1-2 mm över kanten på sekundärvariatorn. Vad jag tänkte ang. hur den varvar, om du knäpper in går den upp till 8000 varv och sen dalar ner till 7500 eller...?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Nu efter att varit ute en sväng igår så börjar jag funderar på om problemet sitter att den misständer?

för det stora problemet eller snarare som den går är att på halvgas går den perfekt i hela registret upp till då ca 7700rmp(justerat ramperna på premär variatorn till 5) men ger du den full gas någon gång i registret börjar den låta konstigt och går allmänt sämre, och den varvar inte ur och varvar aldrig över 7700rmp gasar man mer efter 7700rmp låter den som om den typ stryps eller något.
Så stora problemet är ju att den går igentligen dåligt på fullgas och perfekt på halvgas förutom att den inte varvar ur helt.
stiften är blir väldigt sotiga förästen, men den är orginal bestyckad i förgasarna.

Jätte konstigt problem och hoppas jag kan få hjälp :)

finns igen här i umeå trakten som har en formula III som man skulle kunna få möta och jämföra hur min går och ev pröva byta nån el box eller något sånt?
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Har du kollat så att mothållet till motorn är hel. På min gick den sönder och vid fullt pådrag flyttade motorn sig och då växlar den taskigt men funkade på lugnare körning. En annan sak, får den luft som den ska (bara en tanke...)?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
jo då ska inte vara något problem på mothållet inte :)
jorå varit lös nu på alla förgasare rengjort och blåst rent:)
Då även luftburken tagits bort.

Men är det någon som vet hur mycket skillnad det gör om man skruvar på justerings skruvarna på förgasarna? är det en luft skruv eller bränsleskruv?

finns det något grundinställning för den skruven?
kan det möjligtvis vara därför den inte varvar ur?
någon som vet? :)
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Dom större är tomgången (trycker mot trottlarna) och dom minder är luftskruvar. 1,5 varv tror jag är grundinställningen.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Dom större är tomgången (trycker mot trottlarna) och dom minder är luftskruvar. 1,5 varv tror jag är grundinställningen.

okej tomgången är ju perfekt så den vill jag då inte röra :)
har nu varit och köpt en ny rem för att ev se om det blir någon skillnad, hoppas då det.

Har då varit och skruvat på luftskruven nu tyckte att den som gick lite bättre då, och stiften fick en bättre och mer gyllenbrun färg än vad dom var tidigare ;)
så hoppas det kan lösa sig nu med nya remmen ska byta i veckan hoppas jag.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Jag hade liknande problem med min x-rs 600 men ändrade bara läge i primären, de är 3 skruvar, finns 1-6 lägen testa 3-4 om du inte redan har det.
 

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
sota ur expanstions kärlen ( piporna / pipan ) låter som sot.. morfars lynx 59 gick bara 80 men efter lite tuckt så va den uppe i 130 :D. om inte det funka att bara köra ur den så kan man sätta fast en wier i borr maskinen och sen " vispa" rent piporna invändigt. funkar as bra!